Reklama

„Rząd oszukuje społeczeństwo”. Oświatowa „S” odrzuca propozycje MEiN

„Nie widzimy pola do negocjacji, ponieważ nie otrzymaliśmy propozycji znaczącego podniesienia wynagrodzenia” - oświadczyła Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, odrzucając propozycje resortu edukacji i nauki. „Niezwłocznie” działania podjąć ma Sztab Protestacyjny.

Publikacja: 04.10.2021 23:21

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek

Foto: PAP/Marcin Bielecki

zew

Wyższe pensum, dyżury w szkołach, zmiana ścieżek awansu zawodowego i podwyższenie minimalnego wynagrodzenia za pracę nauczycieli – dwa tygodnie temu Ministerstwo Edukacji i Nauki przedstawiło „szóstkę dla nauczycieli”, czyli propozycje zmian dotyczących pracy i płacy.

Nauczycielskie związki zawodowe miały je zaopiniować do 8 października. W poniedziałek ukazał się komunikat Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w tej sprawie.

Poinformowano w nim, że „w związku z niezrealizowaniem VI. punktu Porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. dotyczącego wypracowania systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej” Rada podjęła uchwałę o „powołaniu Sztabu Protestacyjnego, który niezwłocznie podejmie działanie”.

Wprowadzanie planowanych zmian zdestabilizuje pracę szkół, co skutkować będzie pogorszeniem jakości nauczania.

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”

Rada negatywnie oceniła propozycje przedstawione przez MEiN 21 września, odrzuciła projekt zmian dotyczący statusu zawodowego nauczyciela.

Reklama
Reklama

W stanowisku KSOiW NSZZ „Solidarność” czytamy, że Rada „z oburzeniem” przyjmuje niezrealizowanie porozumienia zawartego pomiędzy NSZZ „Solidarność” a rządem RP 7 kwietnia 2019 r., a w szczególności brak powiązania wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. W komunikacie podkreślono, że "rząd w ten sposób podważa swoją wiarygodność oraz społeczne zaufanie co do celowości prowadzenia negocjacji".

Czytaj więcej

Ministerstwo zapowiada więcej pieniędzy dla nauczycieli

Według oświatowej „Solidarności”, „zaproponowane »nowe« stawki wynagrodzenia nauczycieli okazały się proponowanymi wiele lat temu i zdecydowanie odrzuconymi przez stronę społeczną postulatami”.

„Pomimo galopującej inflacji nauczyciele po styczniu 2020 r. nie otrzymali waloryzacji płacy, a kuriozalna propozycja rządu podnosi płacę o zwiększony czas pracy nauczyciela i zwielokrotnienie tzw. godzin karcianych. Rząd oszukuje społeczeństwo informując o kilkudziesięcioprocentowym podwyższeniu wynagrodzeń” - podkreślono.

W stanowisku KSOiW NSZZ „Solidarność” zwrócono uwagę na braki kadrowe w systemie edukacji, które, zdaniem związkowców, „rząd chce wypełnić znacznym zwiększeniem czasu pracy bez dodatkowych nakładów finansowych”.

Czytaj więcej

Czarnek: Będziemy mieli wolność akademicka na skalę, której nie ma w Europie Zachodniej
Reklama
Reklama

„Tak radykalne zwiększenie czasu pracy – zwiększenie pensum o 4 godziny - skutkować będzie kilkudziesięcioma tysiącami zwolnień nauczycieli, a dwukrotnie większa liczba osób będzie pracować na niepełnych etatach z powodu braku godzin, z obniżonym wynagrodzeniem” - czytamy w stanowisku „S”.

Rada protestuje także przeciw zwiększaniu liczby tzw. godzin karcianych oraz negatywnie opiniuje uproszczenie awansu zawodowego nauczycieli.

Związek nie zgadza się na „finansowanie podwyżek płac kosztem obniżenia świadczeń socjalnych” oraz na „zmniejszenie wymiaru urlopu i zmuszania nauczycieli do pracy w czasie, gdy nie ma zajęć dla uczniów w szkole”.

Czytaj więcej

Sławomir Broniarz: Nie krzywdźmy uczniów polityką

„Nie widzimy pola do negocjacji, ponieważ nie otrzymaliśmy propozycji znaczącego podniesienia wynagrodzenia. Zamiast tego zaproponowano nam pogorszenie warunków pracy i utratę finansowych świadczeń. Wprowadzanie planowanych zmian zdestabilizuje pracę szkół, co skutkować będzie pogorszeniem jakości nauczania” - oświadczyła Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.

Edukacja
Działaj i decyduj, czyli jak nauczyć młodych ludzi sprawczości
Edukacja
Komisja Etyki Reklamy: Zniżki w sklepach za oceny na świadectwie to nieetyczne praktyki
Edukacja
Historia tak, pierniki nie – sprawdziliśmy, które wycieczki wyeliminowały tzw. godziny basiowe
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Czy chłopcy mają w szkole trudniej?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama