Unia nie żałuje pieniędzy na szkolenia i wyrównywanie szans dzieci i młodzieży. Z jej dotacji korzystają przedszkola i wszystkie typy szkół. Dzięki temu mogą rozszerzać swoją ofertę edukacyjną.
[srodtytul]Wykładowcy w liceach[/srodtytul]
Od początku października w radomskich szkołach realizowane są cztery programy edukacyjne finansowane przez Unię Europejską. – Są to zajęcia wyrównawcze i dodatkowe dla szkół podstawowych, ponadgimnazjalnych i zawodowych – mówi Katarzyna Piechota-Kaim, rzecznik prezydenta Radomia. Dodaje, że w programach bierze udział 30 szkół, w tym 12 podstawowych, 8 liceów i 10 szkół zawodowych. W ramach projektu „Wiedza to podstawa” uczniowie mają zajęcia dodatkowe i wyrównawcze, m.in. z informatyki, matematyki, logopedii, języków obcych, przyrody. Bierze w nich udział 1,3 tys. uczniów. Natomiast w ramach projektu „Wiedza szansą na lepszy start” prowadzone są zajęcia dodatkowe i wyrównawcze z fizyki, matematyki, przedsiębiorczości oraz doradztwo zawodowe, w których bierze udział dwa tysiące osób. W szkołach zawodowych prowadzone są projekty pod nazwą „Grunt to dobry zawód” i „Zostań fachowcem”. – W lekcjach z przedmiotów zawodowych i zajęciach praktycznych udział weźmie ponad trzy tysiące uczniów – mówi Katarzyna Piechota-Kaim. Dodaje, że na realizację tych projektów miasto pozyskało prawie osiem milionów złotych z Europejskiego Funduszu Spójności. – W tym roku będziemy się starali o pieniądze na realizację kolejnych siedmiu projektów, które, jeżeli zostaną zaakceptowane, będziemy realizować w szkołach i przedszkolach w roku przyszłym i 2011 – dodaje rzeczniczka Radomia. Również Wrocław realizuje programy edukacyjne za pieniądze unijne. – Środki pozyskaliśmy z programu operacyjnego „Kapitał ludzki” – opowiada Monika Wiśniewska z wrocławskiego ratusza. Jako przykłady wymienia „Równaj do najlepszych”, czyli zajęcia wyrównawcze i pozalekcyjne dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 76, „Nowoczesną edukację” – zajęcia wyrównawcze i pozalekcyjne dla uczniów LO nr 7, gdzie zajęcia prowadzone są we współpracy z Politechniką Wrocławską i Uniwersytetem Wrocławskim. W tym roku szkolnym we Wrocławiu realizowanych jest też 14 projektów w ramach programu Comenius „Uczenie się przez całe życie”. Dzięki nim dodatkowe zajęcia odbywają się m.in. w Zespole Szkolno–Przedszkolnym nr 1. Program „Wprowadzenie nowej metody przeciwdziałania objawom ADHD" zakłada, że we wrocławskich podstawówkach, najmłodsi uczniowie z ADHD, mogą liczyć na asystenta w szkole.
Z kolei projekt „Od praktykanta do pracownika” zakłada szkolenia zawodowe dla uczniów szkół zawodowych, techników i szkół policealnych. Uczniowie mogą zdobyć na nim zawód montera sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, montera elektronika, elektryka, mechanika – montera maszyn i urządzeń, operatora obrabiarek skrawających oraz na poziomie kwalifikacji technika, tj.: elektryka, elektronika, mechanika, mechatronika.
[srodtytul]Psycholog dla nadpobudliwych[/srodtytul]