Które państwo jako członek UE wyprodukowało w 2005 roku największą ilość biodiesla? Jak nazywa się proces uwalniania energii w mitochondriach? To niektóre pytania, z jakimi musiało zmierzyć się ponad 14 tys. warszawskich trzecioklasistów. Do rozwiązania mieli zadania z matematyki, fizyki, geografii, biologii i chemii. Musieli wykazać się nie tylko wiedzą, ale i umiejętnością odczytywania tabel i wykresów, jak w przypadku pytania o biodiesel.
– Trudno mi ocenić merytoryczną stronę części matematyczno-przyrodniczej, ale sami uczniowie określili ją jako średnio trudną – mówi Andrzej Kostecki, dyrektor gimnazjum nr 5. – W szkole egzamin został przedłużony o 50 minut. Z dodatkowego czasu mogli skorzystać uczniowie, którzy mają zaświadczenia o dysleksji, w sumie 46 osób na 155 zdających.
Na wyniki uczniowie poczekają do 12 czerwca. Od nich zależy, czy gimnazjaliści dostaną się do wybranej szkoły średniej. Każda z nich sama bowiem określa, ile punktów musi mieć uczeń, by został przyjęty. W ubiegłym roku uczniowie z Warszawy zdobyli średnio z obu części 67,12 punktów (na 100 możliwych).