Gimnastyka dla ciała i umysłu

Na lekcjach WF uczeń dowie się, jakie są skutki używania sterydów, jak walczyć z otyłością i kulturalnie kibicować

Publikacja: 25.07.2008 02:51

Gimnastyka dla ciała i umysłu

Foto: Rzeczpospolita

– Lekcje wychowania fizycznego, tak jak inne zajęcia, mają przygotować młodego człowieka do życia we współczesnym świecie – mówi prof. Wojciech Przybylski, rektor Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, przewodniczący zespołu ekspertów przygotowujących nowe podstawy programu nauczania wychowania fizycznego. – Otyłość, doping, ale też zachowanie się stadionowych kibiców to wyzwania cywilizacyjne, z którymi trzeba się zmierzyć w szkole.

Zreformowane lekcje gimnastyki mają od najmłodszych lat wpajać zasadę: w zdrowym ciele zdrowy duch. – W trakcie ćwiczeń nauczyciel powinien uświadamiać uczniom, że by rozwijać umysł, trzeba dbać o ciało – mówi prof. Przybylski.

Dlatego już w podstawówce dziecko nauczy się oceniać, czy ma prawidłową postawę ciała. A w liceum dowie się, jak obliczać wskaźnik BMI (body mass index), który pokazuje, czy waga jest odpowiednia do wzrostu. Z kolei w gimnazjum uczeń ma poznać nie tylko, jakie są przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się, ale też używania sterydów. – W gimnazjach wprowadza się klasy sportowe. To właściwy czas, by zapobiec sięganiu po środki dopingujące, o których młodzież czyta w Internecie – uważa prof. Przybylski. Jolanta Pietrzak, nauczycielka WF z Warszawy, przyznaje: – Chłopcy w gimnazjum czy liceum zaczynają podnosić ciężary i sięgają po używki. Nie jest to nagminne, ale się zdarza.

Prof. Jadwiga Charzewska z Instytutu Żywności i Żywienia chwali podkreślenie w programie problemu otyłości i anoreksji: – Z punktu widzenia zdrowia społecznego to bardzo aktualne zagadnienia. W Europie można już mówić nie tylko o epidemii, ale pandemii otyłości, która prowadzi do wielu chorób.

Także w Polsce narasta liczba osób otyłych. Badania wykazują, że co drugi dorosły ma nadwagę lub otyłość. Wśród dzieci i młodzieży, zwłaszcza w miastach, na otyłość cierpi już 5 – 6 procent. Około 20 proc. ma nadwagę. – Z jednej strony dzieci i młodzież spożywają nadmierne ilości kalorii i mają ograniczoną aktywność fizyczną, a z drugiej, duża grupa, szczególnie nastoletnich dziewcząt, stosuje drakońskie diety, by dorównać sylwetkom modelek z czasopism – mówi prof. Charzewska.

Szkoła ma nauczyć nie tylko dbać o własną formę przez uprawianie sportu, ale też jak kulturalnie zachowywać się w czasie oglądania rozgrywek. Kilkulatek ma poznać zasady „kulturalnego kibicowania”, a licealista znać przykłady „konstruktywnego i destrukcyjnego zachowania kibiców sportowych”. – Poruszenie problemów, jakie mamy z kibicami, jest niezbędne w edukacji młodego człowieka, który kiedyś pójdzie na stadion – uważa prof. Przybylski.

Zgodnie z nowym programem nauczania, który wchodzi do szkół w 2009 roku, w podstawówce uczeń ma się nauczyć m.in.: jak mierzyć tętno; jak chronić się przed nadmiernym nasłonecznieniem i jak kulturalnie kibicować. W gimnazjum dowie się np.: jakie zmiany zachodzą w organizmie w czasie wysiłku i w okresie dojrzewania; jak opracować rozkład dnia, by zachować proporcje między pracą, wypoczynkiem a wysiłkiem. Z kolei w liceum pozna m.in. ćwiczenia przeciwdziałające „negatywnym dla zdrowia skutkom pracy”, szczególnie przy komputerze. Dowie się, jak pracować nad sobą, by zwiększyć wiarę we własne siły, i dlaczego trzeba się profilaktycznie badać przez całe życie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki r.czeladko@rp.pl

– Lekcje wychowania fizycznego, tak jak inne zajęcia, mają przygotować młodego człowieka do życia we współczesnym świecie – mówi prof. Wojciech Przybylski, rektor Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, przewodniczący zespołu ekspertów przygotowujących nowe podstawy programu nauczania wychowania fizycznego. – Otyłość, doping, ale też zachowanie się stadionowych kibiców to wyzwania cywilizacyjne, z którymi trzeba się zmierzyć w szkole.

Zreformowane lekcje gimnastyki mają od najmłodszych lat wpajać zasadę: w zdrowym ciele zdrowy duch. – W trakcie ćwiczeń nauczyciel powinien uświadamiać uczniom, że by rozwijać umysł, trzeba dbać o ciało – mówi prof. Przybylski.

Pozostało 82% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?