Gimnazjaliści zajęli szóste miejsce w międzynarodowym badaniu poziomu wiedzy obywatelskiej i postaw nastolatków wobec spraw społecznych – International Civic and Citizenship Education Study (ICCS).
Badanie wśród 140 tys. uczniów z 38 krajów przeprowadziło stowarzyszenie edukacyjne International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Przed Polską są: Finlandia, Dania, Korea Południowa, Tajwan i Szwecja. Tuż za: Irlandia. Pierwszą dziesiątkę zamykają Włochy.
– Polska zajęła wysokie szóste miejsce. Mówi ono o tym, że nasza młodzież nie odwraca się od spraw społecznych – ocenia prof. Krzysztof Koseła z UW, koordynator badania w Polsce.
Dodaje, że w 1999 r., gdy po raz pierwszy przeprowadzono pomiar, polska młodzież wykazała się dobrą szkolną wiedzą obywatelską, ale była mniej gotowa angażować się w sprawy społeczne niż np. młodzież z Estonii czy Litwy. Teraz do wiedzy doszła wrażliwość społeczna. Jak ją mierzono?
Młodych ludzi proszono np. o wskazanie odpowiedzi, dlaczego chłopiec, który się dowiedział, że buty, które właśnie kupił, wyprodukowała firma zatrudniająca nisko opłacane dzieci, nie będzie ich nosił. Czy powodem jest to, że jest zły, bo przepłacił; myśli, że buty będą nietrwałe; a może nie chce wspierać tej firmy?