Marek Golka, fizyk z Radomia Nauczycielem Roku 2010

Nie zauważyłem, że dodano nauczycielom dwie dodatkowe godziny – mówi fizyk, laureat nagrody „Głosu Nauczycielskiego” i MEN

Publikacja: 14.10.2010 03:25

Marek Golka

Marek Golka

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Po raz dziewiąty z okazji Dnia Edukacji Narodowej (14 października) rozstrzygnięto konkurs na Nauczyciela Roku.

Został nim Marek Golka, fizyk, który może się m.in. pochwalić 270 finalistami olimpiad fizycznych, technicznych i astronomicznych.

Dzień Nauczyciela to też czas przypominania o związkowych postulatach.

Dziś oświatowa„Solidarność” ma złożyć do minister edukacji i premiera petycję, w której m.in domaga się zniesienia obowiązku pracy z uczniami przez dwie dodatkowe godziny poza pensum.

[b]Rz: Co pan robi w czasie dwóch dodatkowych godzin, które nauczyciele od tego roku szkolnego muszą przeznaczyć na zajęcia z uczniami poza obowiązkowym 18-godzinnym pensum?[/b]

Marek Golka, fizyk z Gimnazjum nr 5 w Radomiu: Mam tak dużo dodatkowych godzin, że nie wiem, które to są te dwie. Prowadzę koła zainteresowań w soboty od godz. 8 do 12, koło fizyczne w poniedziałek o 7.10 i drugie w środę o 7.10. Każdą wolną chwilę spędzam w laboratorium z młodzieżą.

[b]Nie zauważył pan, że dodano nauczycielom dodatkowe godziny? [/b]

Nie zauważyłem. Słyszałem coś o tym, ale mnie to za bardzo nie interesuje. To, ile mam przepracowanych godzin, zależy od potrzeb uczniów. I nie czekam, aż mi ktoś za nie zapłaci, bo już sama moja praca mnie cieszy.

[b]Z ankiety „Głosu Nauczycielskiego” przeprowadzonej przed początkiem tego roku szkolnego wynika, że praca cieszy 11 proc. nauczycieli. Co trzeci woli o niej nie myśleć i bez emocji wraca do domu. Co czwarty nauczyciel martwi się sytuacją w szkole, a co piąty czuje się zmęczony. Co pan o tym sądzi? [/b]

Współczuję tym, którzy tak odpowiadają, bo praca może stać się pasją. Wtedy zupełnie nie liczy się czas przebywania w szkole. A wykonywanie pracy jest czymś absolutnie najważniejszym.

[b]Zawód nauczyciela jest bardzo sfeminizowany. Czemu mężczyźni nie chcą pracować w szkole?[/b]

To kwestia zarobków.

Gdyby były wyższe, to pewnie by to inaczej wyglądało. Myślę, że kobiety chętniej zostają nauczycielkami, bo to mąż zarabia. Dodatkową zachętą są dwa miesiące wakacji, które można poświęcić rodzinie.

[b]A co pan robi w wakacje?[/b]

Siedzę w szkole. Przeprowadzam doświadczenia.

[b]Przed pustymi ławkami?[/b]

Żeby zrobić doświadczenie, które na lekcji trwa pięć minut, czasami trzeba kilka godzin przygotowań. W wakacje planuję, co będę robił w ciągu roku szkolnego.

[b]Jak pan rozwiązuje problemy wychowawcze? [/b]

Nigdy ich nie miałem.

[b]Uczniowie gimnazjum nie rozrabiają na fizyce?[/b]

U mnie na lekcji jest cisza. Jesteśmy wszyscy skoncentrowani na tym, co się dzieje i o czym rozmawiamy.

[b]Czemu pan to zawdzięcza? [/b]

Może sprawia to moje zaangażowanie. Może zastanawiają się, czemu jego to tak pasjonuje, i dlatego sami uważają.

[b]Chciał pan kiedyś zostawić szkołę? [/b]

Tak. W latach 90. rozpocząłem działalność gospodarczą.

[b]Co pan robił? [/b]

Prowadziłem sklep z dywanami i dobrze mi się wiodło. Ale mimo to nie potrafiłem się oderwać od szkoły. Tęsknota za towarzyszeniem sukcesom uczniów była tak wielka, że zrezygnowałem z firmy i nadal jestem nauczycielem.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?