Szkoły - efekty ich prac sprawdzi naczelny inspektor z MEN

MEN kończy pracę nad ustawą, która wprowadzi nowy system sprawdzania efektów pracy szkół

Publikacja: 21.12.2010 01:23

Szkoły - efekty ich prac sprawdzi naczelny inspektor z MEN

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

W miejsce istniejących: Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz 16 kuratoriów oświaty, które wraz z delegaturami mieszczą się w 72 siedzibach rozrzuconych po kraju, minister edukacji Katarzyna Hall chce powołać Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji z siecią regionalnych ośrodków.

Instytucje te mają przeprowadzać egzaminy oraz sprawdzać efekty kształcenia. Zatrudnienie w nich mają znaleźć pracownicy komisji i ok. 800 z 1400 pracowników kuratoriów, którzy jako inspektorzy jakości edukacji zostaną wyposażeni w laptopy i będą odwiedzać szkoły. Same kuratoria mają zostać wchłonięte przez urzędy wojewódzkie w ramach przygotowywanej przez MSWiA reformy administracji publicznej.

Zmiany MEN zapowiadał w październiku. Hall tłumaczyła wtedy, że potrzebny jest centralny system instytucji, które będą sprawdzały efekty kształcenia. W trakcie prac zdecydowano, że nad nowym systemem ma czuwać naczelny inspektor jakości edukacji – urzędnik w randze wiceministra.

Teraz MEN kończy prace nad założeniami do projektu ustawy o jakości edukacji. – W najbliższych dniach założenia przekazane zostaną do konsultacji społecznych i międzyresortowych. Planujemy, że ustawa będzie przyjęta przez rząd w pierwszym półroczu 2011 r. – mówi Grzegorz Żurawski, rzecznik MEN.

Co na to szkoły? – Nie wiemy, co kryje się za nazwami urzędów. Jeśli jakość edukacji będą oceniać tylko na podstawie wyników egzaminów, będzie to nieporozumienie – podkreśla Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni.

Szef L LO w Warszawie Wiesław Włodarski zauważa, że może powstać instytucja moloch, z którą trudno będzie się kontaktować. – Poza tym to kolejna zmiana. A jeszcze nawet nie zaczęliśmy się przygotowywać do zmiany programów nauczania w liceach w 2012 r., bo MEN nie określił, ile godzin przeznaczyć na nauczanie przedmiotów.

Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?