Szkoły - efekty ich prac sprawdzi naczelny inspektor z MEN

MEN kończy pracę nad ustawą, która wprowadzi nowy system sprawdzania efektów pracy szkół

Publikacja: 21.12.2010 01:23

Szkoły - efekty ich prac sprawdzi naczelny inspektor z MEN

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

W miejsce istniejących: Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz 16 kuratoriów oświaty, które wraz z delegaturami mieszczą się w 72 siedzibach rozrzuconych po kraju, minister edukacji Katarzyna Hall chce powołać Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji z siecią regionalnych ośrodków.

Instytucje te mają przeprowadzać egzaminy oraz sprawdzać efekty kształcenia. Zatrudnienie w nich mają znaleźć pracownicy komisji i ok. 800 z 1400 pracowników kuratoriów, którzy jako inspektorzy jakości edukacji zostaną wyposażeni w laptopy i będą odwiedzać szkoły. Same kuratoria mają zostać wchłonięte przez urzędy wojewódzkie w ramach przygotowywanej przez MSWiA reformy administracji publicznej.

Zmiany MEN zapowiadał w październiku. Hall tłumaczyła wtedy, że potrzebny jest centralny system instytucji, które będą sprawdzały efekty kształcenia. W trakcie prac zdecydowano, że nad nowym systemem ma czuwać naczelny inspektor jakości edukacji – urzędnik w randze wiceministra.

Teraz MEN kończy prace nad założeniami do projektu ustawy o jakości edukacji. – W najbliższych dniach założenia przekazane zostaną do konsultacji społecznych i międzyresortowych. Planujemy, że ustawa będzie przyjęta przez rząd w pierwszym półroczu 2011 r. – mówi Grzegorz Żurawski, rzecznik MEN.

Co na to szkoły? – Nie wiemy, co kryje się za nazwami urzędów. Jeśli jakość edukacji będą oceniać tylko na podstawie wyników egzaminów, będzie to nieporozumienie – podkreśla Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni.

Szef L LO w Warszawie Wiesław Włodarski zauważa, że może powstać instytucja moloch, z którą trudno będzie się kontaktować. – Poza tym to kolejna zmiana. A jeszcze nawet nie zaczęliśmy się przygotowywać do zmiany programów nauczania w liceach w 2012 r., bo MEN nie określił, ile godzin przeznaczyć na nauczanie przedmiotów.

W miejsce istniejących: Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz 16 kuratoriów oświaty, które wraz z delegaturami mieszczą się w 72 siedzibach rozrzuconych po kraju, minister edukacji Katarzyna Hall chce powołać Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji z siecią regionalnych ośrodków.

Instytucje te mają przeprowadzać egzaminy oraz sprawdzać efekty kształcenia. Zatrudnienie w nich mają znaleźć pracownicy komisji i ok. 800 z 1400 pracowników kuratoriów, którzy jako inspektorzy jakości edukacji zostaną wyposażeni w laptopy i będą odwiedzać szkoły. Same kuratoria mają zostać wchłonięte przez urzędy wojewódzkie w ramach przygotowywanej przez MSWiA reformy administracji publicznej.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?