– Kultura i sztuka powinny być w centrum edukacji, a nie, jak to zwykle bywa, na jej marginesie – uważa prof. Sławomir Ratajski, sekretarz generalny Polskiego Komitetu ds. UNESCO.
W piątek w Sejmie Polski Komitet ds. UNESCO wraz z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego zorganizowały konferencję "Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność".
– Nie dostrzega się roli sztuki w rozwoju kreatywnego myślenia – mówił prof. Ratajski. Dodał, że jak wynika z badań, pobudza ona wyobraźnię, inteligencję, zdolność krytycznego myślenia. Przypomniał, że w 2006 r. w Lizbonie opracowano "Mapę drogową UNESCO dla edukacji artystycznej", która zawiera m.in. wskazówki dla nauczycieli, jak łączyć sztukę z nauczaniem przedmiotów ogólnych.
Na przykład piosenki można wykorzystać do poznawania nowych słów w obcym języku, zapis utworu muzycznego do pokazania pewnych prawidłowości matematycznych, a sztuka teatralna może pomóc w nauczaniu historii.
– Edukacja na jak najwyższym poziomie i od najmłodszych lat jest jednym z najważniejszych zadań powstającej strategii rozwoju kapitału społecznego – zapewniała wiceminister kultury Monika Smoleń.