Kto był autorem Pieśni Legionów Polskich we Włoszech; gdzie rozegrała się bitwa pod Monte Cassino; co znaczy nazwa patriotyzm lokalny; czym różni się rozumienie patriotyzmu w wypowiedziach Anny Dymnej, Zbigniewa Bońka, Stanisława Soyki – to niektóre pytania testu części humanistycznej egzaminu, do którego przystąpiło wczoraj 430 tys. uczniów klas trzecich gimnazjów. Motywem przewodnim 29 zadań był patriotyzm. Pytania dotyczyły m.in. fragmentów „Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, „Monte Cassino" Melchiora Wańkowicza, artykułu „Jak Polacy widzą patriotyzm" z „Dziennika".
– Było dużo zadań z historii. Trzeba się było wykazać znajomością dat i wydarzeń – ocenia Rafał Molenda, uczeń Gimnazjum nr 11 w Lublinie. Spodobał mu się temat rozprawki: „Patriotą można być zarówno w czasie wojny, jak i w czasach pokoju", w której swoje zdanie uczeń musiał poprzeć przykładami z literatury, historii i z własnych obserwacji. – Opisałem ludzi, których widzę na co dzień. Głównie mojego dziadka, który jest dla mnie wzorem – mówim.
Egzamin trwa trzy dni. Dziś uczniowie napiszą część matematyczno-przyrodniczą. A w czwartek test z języka obcego.
To już ostatni egzamin w takiej formie. Za rok z części humanistycznej wyodrębnione będą zadania z polskiego, a z części matematyczno-przyrodniczej – z matematyki. – Zadania z języka polskiego i matematyki będą na osobnych arkuszach – zapowiada Mirosław Sawicki, wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. – Po ich rozwiązaniu uczniowie będą mieli przerwę, po której przystąpią w części humanistycznej do rozwiązywania zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej do zadań z przedmiotów przyrodniczych.
Z kolei egzamin z języka obcego będzie podzielony na dwie części: podstawową i rozszerzoną dla uczniów, którzy w gimnazjum kontynuują naukę języka.