Matura ma coraz mniej przypominać test

Zmieniamy matury tak, by promować również oryginalność myślenia – zapowiada wiceszef komisji egzaminacyjnej

Publikacja: 05.05.2011 03:26

Egzamin z polskiego (na zdjęciu V LO w Lublinie) rozpoczął maturę. Pisemne egzaminy potrwają do 24 m

Egzamin z polskiego (na zdjęciu V LO w Lublinie) rozpoczął maturę. Pisemne egzaminy potrwają do 24 maja

Foto: Dziennik Wschodni, Bartłomiej Żurawski Bartłomiej Żurawski

Dla blisko 400 tys. zdających matury rozpoczęły się one wczoraj egzaminem z polskiego. Rano wszyscy pisali test na poziomie podstawowym, po południu 38 tys. uczniów przystąpiło do testu rozszerzonego.

Na egzaminie podstawowym maturzyści musieli się wykazać umiejętnością rozumienia i interpretowania przytoczonego tekstu na podstawie artykułu Katarzyny Growiec „Żyć dobrze z ludźmi" („Poradnik Psychologiczny Polityki", t. 3 2009) oraz napisać wypracowanie. Tematy do wyboru to: porównać obraz świata marzeń i rzeczywistości w zacytowanych wierszach „Gdy tu mój trup..." Adama Mickiewicza i „Światło w ciemnościach" Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej oraz przedstawić obraz Justyny i jej związku z Zenonem Ziembiewiczem w oczach bohaterów powieści „Granica" Zofii Nałkowskiej.

Krzysztof Kisała z II LO w Lesznie wybrał analizę wierszy. – Wcześniej ich nie znałem. Ale i tak pisanie o poezji jest dla mnie łatwiejsze niż analiza prozy – stwierdził.

Matura z polskiego ma się zmienić. Centralna Komisja Egzaminacyjna już pracuje nad nową formą zadań i sposobem ich oceniania. – Zmiany zmierzają w tym kierunku, by nie można było egzaminom zarzucić, że są tylko testami, a premiowane są schematyczne odpowiedzi – tłumaczy Mirosław Sawicki, wicedyrektor CKE. Zastrzega, że nie ma mowy o powrocie do pisania kilkustronicowej rozprawki. Chodzi raczej o ograniczanie liczby zadań, w których uczeń musi wybrać odpowiedź.

Komisja pracuje też nad nową formą egzaminu ustnego z polskiego. Wicedyrektor Sawicki zapowiada odejście od prezentacji, którą uczeń sam przygotowuje i przedstawia. Co ją zastąpi? – Za wcześnie mówić o konkretach. Pomysły są różne. Nie wykluczamy, że może to być rozwiązanie podobne do projektu gimnazjalnego – mówi Sawicki. (Polega on na tym, że grupa uczniów pracuje nad rozwiązaniem jakiegoś problemu).

Pierwszy egzamin w nowej formie odbędzie się w 2015 r. (maturę zdawać będą uczniowie, których objęła wprowadzana od dwóch lat reforma programów nauczania). Jednak już teraz CKE wprowadza stopniowo zmiany w ocenianiu testów, by promować również oryginalność myślenia. – Od oceniania poszczególnych czynności w zadaniach otwartych, np. użycia określonych słów czy zwrotów, przechodzimy do całościowego oceniania sposobu myślenia młodego człowieka – mówi.

Sawicki dodaje, że już w testach z matematyki (maturzyści zdają ją dziś) pojawiają się zadania, które mają np. sześć możliwych rozwiązań, i każde z nich powinno być uznane za poprawne.

Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń