Najbardziej potrzebni na rynku

W kwietniu ruszyła druga edycja projektu Uczelnia Przyjazna Pracodawcom, który ma określić stopień dopasowania oferty kształcenia polskich uczelni do potrzeb rynku pracy oraz ocenić kompetencje absolwentów szkół wyższych przez pryzmat zapotrzebowania zgłaszanego przez pracodawców.

Publikacja: 29.05.2011 18:22

Do 26 sierpnia uczelnie, studenci, absolwenci i pracodawcy mogą wypełniać w Internecie ankiety, na podstawie których w połowie września powstaną raport podsumowujący wyniki badania oraz ranking uczelni wyższych. Na podstawie rankingu, wyłoniona zostanie grupa uczelni, którym zostanie nadany tytuł honorowy Uczelnia Przyjazna Pracodawcom. – Tytuł ma wyróżniać szkoły wyższe, które „dostarczają" na rynek pracy odpowiednio przygotowanych absolwentów i mają istotny udział w budowaniu przewagi konkurencyjnej i pozycji rynkowej przedsiębiorstw – mówi Michał Rzepnikowski, koordynator projektu z firmy eDialog.

Udział w badaniu jest bezpłatny. – Ma ono wskazać uczelniom, jak kształcić studentów, by po studiach było im łatwiej na rynku pracy. Ważny jest także głos pracodawców, którzy będą mogli zatrudniać absolwentów dobrze wykształconych, z odpowiednimi kwalifikacjami. A to przełoży się na zmniejszenie kosztów szkoleń i zwiększenie efektywności – mówi koordynator.

Od uczelni organizatorzy oczekują wypełnienia ankiety, umieszczenia na stronach internetowych informacji o badaniu, zmotywowania studentów i absolwentów oraz współpracujących ze szkołami pracodawców do wypełniania adresowanych do nich ankiet. – Wypełnienie formularza zajmuje kilka minut. Zainteresowanie jest spore, przez pierwsze trzy tygodnie od rozpoczęcia projektu, wpłynęło tyle samo ankiet co w pierwszej edycji badania – dodaje Michał Rzepnikowski. Do projektu przystąpiło już wiele uczelni, m.in. Uniwersytet Śląski. – Projekt ma się przyczynić do zapewnienia studentom i absolwentom możliwie najlepszego startu na rynku pracy, dlatego warto wziąć w nim udział i wypełnić ankietę – mówi dr Magdalena Ochwat, rzecznik Uniwersytetu Śląskiego.

W drugiej dekadzie października odbędzie się konferencja podsumowująca projekt, podczas której wyróżnione uczelnie otrzymają statuetki. W zeszłym roku trafiły one do Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Handlowej, Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Zeszłoroczne badanie pokazało, że dla pracodawców przy zatrudnianiu pracownika najważniejsze są wiedza i umiejętności kandydata na konkretne stanowisko, to zaś jaką uczelnię ukończył pracownik, jest sprawą drugorzędną. Pracodawcy oceniali także przygotowanie teoretyczne absolwentów uczelni. W skali od 1 do 10 szkoły dostały notę 7,4 za przygotowanie teoretyczne i tylko 5,76 za praktyczne. Zdaniem szefów firm największy deficyt umiejętności występuje właśnie w łączeniu teorii z praktyką, dlatego szkoły wyższe powinny położyć nacisk na praktykę. Nie jest to możliwe bez współpracy uczelni z firmami, a ona powinna polegać m.in. na umożliwieniu studentom zdobywania doświadczenia i umiejętności w ramach staży lub praktyk.

Projekt został objęty patronatem ministra nauki i szkolnictwa wyższego. Wsparcia udzielają także: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich PRom.

Najważniejsze są specjalizacje

prof. Stanisław Mocek, prorektor ds. dydaktycznych Collegium Civitas

Dla większości studentów najważniejsze jest, by studia dały im wiedzę i umiejętności umożliwiające rozwój zawodowy oraz gwarantowały poczucie stabilizacji na rynku pracy. Czy uczelnie spełniają te wymagania młodych ludzi?

Wszystkie uczelnie, a zwłaszcza społeczne i humanistyczne, powinny inwestować w rozwój szczegółowych specjalizacji, ale uzupełnianych o przedmioty z dziedziny ekonomii, zarządzania, psychologii i przede wszystkim nowych mediów i technologii. Absolwenci takich studiów mają specjalistyczną wiedzę. Dzięki interdyscyplinarności programu są lepiej przygotowani do startu w życie zawodowe. Mogą elastycznie poruszać się na rynku pracy i próbować swoich sił w wielu branżach. Nie bez znaczenia jest też znajomość języka obcego. Studia anglojęzyczne, takie jak International Relations, Political Science czy Asian Studies, prowadzone w Collegium Civitas umożliwiają naukę specjalistycznego słownictwa z danej dziedziny i stawiają każdego absolwenta w uprzywilejowanej pozycji w rywalizacji o miejsca pracy. Studenci coraz bardziej cenią sobie również nowe formy kształcenia. W tym roku akademickim, w ramach projektów dofinansowanych z UE uruchomimy platformę e-learningową, która wesprze pilotażowo zajęcia na studiach podyplomowych. Docelowo będzie przeznaczona do każdego rodzaju studiów i kursów na uczelni.

Jak szkoły wyższe reagują na zmiany zachodzące na rynku pracy?

W Collegium Civitas stale je monitorujemy i współpracujemy z pracodawcami, samorządami czy organizacjami pozarządowymi przy opracowywaniu nowych programów studiów, które zapewnią absolwentom stabilną pozycję na rynku pracy. Na tej podstawie co roku weryfikujemy ofertę studiów o najnowsze trendy kształcenia w zakresie nauk społecznych i politycznych. Uruchamiamy specjalizacje dostarczające wiedzy z dziedzin kreujących zawody przyszłości, takich jak m.in. nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT), współpraca rozwojowa i integracja międzykulturowa, analiza bezpieczeństwa międzynarodowego czy dyplomacja publiczna.

Nieocenionym wsparciem przy uruchamianiu nowych kierunków są fundusze unijne. Chętnie z nich korzystacie?

Tak. Tylko w tym roku dzięki dotacjom unijnym włączyliśmy do oferty aż dziewięć nowych studiów na kierunku politologia, w tym także specjalizacje realizowane we współpracy z Millward Brown SMG/KRC, Stowarzyszeniem CAL i Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Do wyboru są interdyscyplinarne specjalizacje: nowe media, nowoczesne badania polityczne, społeczne i marketingowe, zarządzanie rozwojem społeczności lokalnych oraz nowa specjalność: dziennikarstwo internetowe.

—rozmawiała Agnieszka Usiarczyk

Do 26 sierpnia uczelnie, studenci, absolwenci i pracodawcy mogą wypełniać w Internecie ankiety, na podstawie których w połowie września powstaną raport podsumowujący wyniki badania oraz ranking uczelni wyższych. Na podstawie rankingu, wyłoniona zostanie grupa uczelni, którym zostanie nadany tytuł honorowy Uczelnia Przyjazna Pracodawcom. – Tytuł ma wyróżniać szkoły wyższe, które „dostarczają" na rynek pracy odpowiednio przygotowanych absolwentów i mają istotny udział w budowaniu przewagi konkurencyjnej i pozycji rynkowej przedsiębiorstw – mówi Michał Rzepnikowski, koordynator projektu z firmy eDialog.

Pozostało 90% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?