Uczelnie stawiają na innowacje

Roboty humanoidalne, jaskinia 3D i laboratorium symulujące giełdę to rozwiązania innowacyjne w skali polskich, a nawet europejskich uczelni, które wprowadziła Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.

Publikacja: 24.06.2011 01:01

W Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania powstają m.in. roboty humanoidalne

W Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania powstają m.in. roboty humanoidalne

Foto: Fotorzepa

W Kielnarowej otwarto Centrum Edukacji Międzynarodowej.

Do dyspozycji studentów i naukowców w filii rzeszowskiej uczelni jest 17 specjalistycznych laboratoriów z nowoczesnym sprzętem, m.in. laboratorium podstaw automatyki i robotyki, gdzie studenci będą się uczyć programować roboty, laboratorium finansowe, przetwarzania dźwięku i akustyki, laboratorium inteligentnych systemów informacyjnych – diagnostyka obrazowa, pracownia grafiki komputerowej i sztuki cyfrowej oraz zdalnej diagnostyki medycznej. Oprócz nich mieści się tam sala audytoryjna dla 300 osób, dwie sale konferencyjne, sale ćwiczeniowe i biblioteka multimedialna. Budynek jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Laboratoria komputerowe wyposażone są w  sprzęt dla osób niedowidzących, w monitory i drukarki brajla. Dla osób niedosłyszących uczelnia zainstalowała pętle indukcyjne ułatwiające odbiór przekazu.

Z centrum korzystać będą zarówno studenci, jak i naukowcy oraz firmy współpracujące z uczelnią. – Dzięki temu już podczas studiów przedsiębiorstwa będą wybierać żaków na praktyki i staże oraz włączać ich w badania. Województwo zyskało innowacyjny ośrodek dydaktyczny. Kształcenie będzie dopasowane do potrzeb branży wysokich technologii w województwie podkarpackim, m.in. klastra Doliny Lotniczej oraz firm działających w stowarzyszeniu Informatyka Podkarpacka – mówi Urszula Pasieczna, rzecznik prasowy WSIiZ.

Unikalnym rozwiązaniem jest pierwsza w Polsce wirtualna jaskinia funkcjonująca w ramach Laboratorium Przetwarzania Obrazu i Rzeczywistości Wirtualnej. W pomieszczeniu używa się okularów 3D. – Użytkownik wchodzi w trójwymiarową rzeczywistość wygenerowaną przez komputery. Na  ekranach wyświetlany jest dowolny obraz, np. góry, morze, las albo jakieś pomieszczenie. Użytkownik może chodzić po wirtualnym świecie, słuchać dźwięków. Dzięki specjalnym rękawicom może dotykać i przenosić wirtualne przedmioty – wyjaśnia Lucjan Hajder, dyrektor ds. informatyki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Laboratorium Technik Nauczania Wspomaganych Nowoczesnymi Technologiami Informatycznymi pokaże m.in. nauczycielom, jak wykorzystywać zdobycze informatyki w dydaktyce, np. poprzez zastosowanie systemów e-learningowych. Zaś w Laboratorium Zdalnej Diagnostyki Medycznej poprzez rozwiązania związane z telemedycyną czy zdalne monitorowanie stanu pacjenta można usprawniać działanie szpitali i pracę lekarzy, np. przeprowadzać zdalne operacje i transmitować je do miejsca, gdzie konsultant może podpowiedzieć lekarzom, jak rozwiązać dany problem.

Warunki, w jakich pracują maklerzy, pokaże Laboratorium Finansowe. To jedna z pierwszych takich inicjatyw w Europie Środkowo-Wschodniej. – W sali są 24 terminale wyposażone w podwójne monitory, jakich używają maklerzy giełdowi. Taki sprzęt umożliwia komfortowe posługiwanie się oprogramowaniem finansowym, w szczególności wykresami – tłumaczy dr Andrzej Cwynar, dyrektor Instytutu Badań i Analiz Finansowych WSIiZ. W pracowni znajduje się również ściana graficzna (video wall), składająca się z sześciu mniejszych wyświetlaczy, na której można zobaczyć informacje z rożnych źródeł. Wyposażenie wszystkich pracowni kosztowało prawie 10 mln złotych.

Centrum Edukacji Międzynarodowej powstało w ramach programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej". Nowoczesny budynek o powierzchni 5,5 tys. mkw. został otwarty w kampusie uczelni w Kielnarowej, w gminie Tyczyn koło Rzeszowa. WSIiZ podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na inwestycję o wartości 27 mln zł, z czego 26 mln zł dofinansowały Unia i budżet państwa. Budowa Centrum Edukacji Międzynarodowej została uznana za najlepiej zarządzany projekt w Polsce w zeszłorocznym konkursie Polish Project Excellence Award.

—oprac. a.u.

W Kielnarowej otwarto Centrum Edukacji Międzynarodowej.

Do dyspozycji studentów i naukowców w filii rzeszowskiej uczelni jest 17 specjalistycznych laboratoriów z nowoczesnym sprzętem, m.in. laboratorium podstaw automatyki i robotyki, gdzie studenci będą się uczyć programować roboty, laboratorium finansowe, przetwarzania dźwięku i akustyki, laboratorium inteligentnych systemów informacyjnych – diagnostyka obrazowa, pracownia grafiki komputerowej i sztuki cyfrowej oraz zdalnej diagnostyki medycznej. Oprócz nich mieści się tam sala audytoryjna dla 300 osób, dwie sale konferencyjne, sale ćwiczeniowe i biblioteka multimedialna. Budynek jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Laboratoria komputerowe wyposażone są w  sprzęt dla osób niedowidzących, w monitory i drukarki brajla. Dla osób niedosłyszących uczelnia zainstalowała pętle indukcyjne ułatwiające odbiór przekazu.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?