Nowe sposoby ustnego sprawdzianu z języka polskiego Centralna Komisja Egzaminacyjna testowała na ok. 500 maturzystach w ramach unijnego projektu przygotowywania nowych egzaminów. Teraz opracowywane są wyniki badania. Posłużą do zaproponowania MEN zmian w maturach.
– Trwają dyskusje nad ostateczną formą egzaminu. Skłaniamy się do tego, by uczeń losował pytanie – mówi Lucyna Grabowska, kierownik wydziału matur CKE.
Pytanie miałoby sprawdzać wiedzę i umiejętności, np. argumentowania albo zabierania głosu w dyskusji.
– Propozycje CKE będą analizowane i mogą zostać przyjęte jako element zmian egzaminu maturalnego, którego nową formułę MEN szykuje na 2015 r. – zapowiada Grzegorz Żurawski, rzecznik MEN. Zastrzega, że decyzje zapadną nie wcześniej niż w połowie 2012 r.
O tym, że CKE pracuje nad nowym egzaminem ustnym, „Rz" pisała w maju. Wicedyrektor CKE Mirosław Sawicki zapowiedział wtedy odejście od obecnej formy – prezentacji, którą uczeń sam przygotowuje w domu, a potem wygłasza przed komisją.