Co piąte dziecko rozpoczynające naukę ma problemy ze słuchem

Co piąty uczeń ma trudności ze słyszeniem. Zdiagnozować problem pomogłyby powszechne badania

Aktualizacja: 13.09.2011 05:28 Publikacja: 13.09.2011 05:27

Szkoła

Szkoła

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Nauczyciel zauważył, że jeden z uczniów z pierwszej klasy ma kłopoty z nauką czytania oraz z wypowiadaniem się – opowiada Beata Domerecka, dyrektorka Szkoły Podstawowej w Kruszynie (woj. dolnośląskie). – Logopeda stwierdził, że trzeba przebadać słuch. Okazało się, że dziecko ma jego ubytek w jednym uchu.

Wprowadzenie powszechnych badań słuchu wśród uczniów to jeden z priorytetów z dziedziny zdrowia, na których będzie się skupiać Polska w czasie prezydencji w UE. – Liczymy, że w grudniu państwa unijne przyjmą wspólną konkluzję dotyczącą wad słuchu. Ma być wskazówką, jak tworzyć i skutecznie realizować politykę w tym zakresie – mówi Jakub Gołąb z Ministerstwa Zdrowia.

Z międzynarodowych badań Instytutu Fizjologii i Patologii słuchu wynika, że państwa UE, choć zazwyczaj robią badania wykrywające wady słuchu u wszystkich noworodków, rezygnują z tego u starszych dzieci. Tymczasem co piąte dziecko zaczynające naukę ma problemy ze słuchem, co trzecie wadę wzroku, a co czwarte kłopoty z artykulacją.

– Aż 60 proc. rodziców dzieci, u których stwierdzono niedosłuch, nie zdawało sobie z tego sprawy – mówi prof. Henryk Skarżyński, krajowy konsultant ds. audiologii i foniatrii.

Często się zdarza, że wada odkrywana jest dopiero na lekcjach. – Dzieci jednostronnie słyszące świetnie sobie radzą i wady wykrywane są dość późno. Problemy ze słuchem nasilają się, gdy dochodzą nowe przedmioty i dziecko musi opanować nieznane słownictwo – mówi psycholog Teresa Piekarska, która w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej TOP w Warszawie zajmuje się m.in. wydawaniem orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących.

Złe oceny i zaległości w nauce mogą więc być sygnałem, że dziecko ma kłopoty ze słuchem.

– Od ponad 50 lat pracuję jako pediatra i widziałem wiele cierpień i upokorzeń dzieci, które miały zaburzenia słuchu, ale nie miały świadomości, że coś im dolega – stwierdza prof. Adam Jelonek, prezes Fundacji Ronalda McDonalda, której celem jest profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób u dzieci. – Nie miały też szans na wczesne ich zdiagnozowanie, bo nikt nie zwracał uwagi na defekt, który odbiera im szanse rozwoju.

Szkoły są przygotowane do pracy z uczniem z orzeczoną wadą słuchu. Może on dostać się do klasy integracyjnej, w której jest mniej osób niż w zwykłej (ok. 20). – Siedzi w takim miejscu, by mógł czytać z ruchu ust nauczyciela. Może korzystać z zajęć wyrównawczych – wymienia Marzena Borkowska, pedagog ze Szkoły Podstawowej nr 114 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie.

Na egzaminach uczniowie mogą dłużej pisać specjalnie dla nich przygotowane testy. Nie wszystko jednak jest idealne. – Wciąż nierozwiązany jest problem z odsłuchaniem części egzaminu z języka obcego na maturze – zauważa Piekarska.

Uczniowie mogą zdawać egzamin w mniejszych salach, ale psycholog zauważa, że nawet maturzyści bez wad słuchu skarżą się, iż nie wszystko są w stanie dobrze usłyszeć, kiedy głośnik jest ustawiony w sali.

– Zdający z wadami słuchu mogą korzystać ze słuchawek, ale te czasami rezonują w kontakcie z aparatem słuchowym – dodaje Piekarska.

Czasami też uczniowie w ogóle nie zgłaszają się po orzeczenia. – Wstydzą się. Wolą wypaść gorzej, niż pisać w osobnej sali – stwierdza psycholog.

– Nauczyciel zauważył, że jeden z uczniów z pierwszej klasy ma kłopoty z nauką czytania oraz z wypowiadaniem się – opowiada Beata Domerecka, dyrektorka Szkoły Podstawowej w Kruszynie (woj. dolnośląskie). – Logopeda stwierdził, że trzeba przebadać słuch. Okazało się, że dziecko ma jego ubytek w jednym uchu.

Wprowadzenie powszechnych badań słuchu wśród uczniów to jeden z priorytetów z dziedziny zdrowia, na których będzie się skupiać Polska w czasie prezydencji w UE. – Liczymy, że w grudniu państwa unijne przyjmą wspólną konkluzję dotyczącą wad słuchu. Ma być wskazówką, jak tworzyć i skutecznie realizować politykę w tym zakresie – mówi Jakub Gołąb z Ministerstwa Zdrowia.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?