Czym się kierować podczas wyboru studiów MBA?
Zuzanna Broszczak – dyrektor zarządzający Francuskiego Instytutu Zarządzania:
– Zdecydowanie trzeba pytać o opinie absolwentów. To trenerzy i absolwenci stanowią o wartości programu. To dzięki nim ścierają się doświadczenia menedżerów o różnych profilach z różnych branż. Ta różnorodność jest naszą siłą. Dobrze jest również dowiedzieć się, kto prowadzi zajęcia. Trenerzy muszą mieć rzeczywiste doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwami, nie wystarczy typowa kariera akademicka. Wszyscy nasi wykładowcy są praktykami biznesu. Bez osobistego doświadczenia nie byliby w stanie zastosować jednego z podstawowych narzędzi używanych w trakcie studiów MBA, jakimi są symulacje komputerowe.
Dr Bogdan Gorczyca – dyrektor ds. standardów kształcenia Polish Open University
– Wybierając program MBA, powinniśmy się kierować kilkoma czynnikami. Bardzo istotną rolę odgrywa dostosowanie edukacji do nowych wyzwań biznesowych. Na wielu uczelniach dyscypliny funkcjonalne, takie jak finanse, marketing czy np. HR, stanowią odrębne dziedziny i tak też są traktowane. Przekłada się to na sposób przekazywania wiedzy, jej zakres i systematyzację. Tymczasem obecnie poszukiwani są przede wszystkim menedżerowie posługujący się perspektywą interdyscyplinarną, potrafiący wdrażać rozwiązania, które poprawią globalne funkcjonowanie firmy, a nie tylko pewien wybrany fragment jej działalności, nierzadko również kosztem innego. Dominuje przekonanie, że uczelnie biznesowe nie powinny kształcić specjalistów w wąskich dziedzinach, ale swego rodzaju „menedżerów informacji", którzy wobec nieomal nieograniczonego dostępu do informacji będą potrafili szybko i skutecznie do nich dotrzeć, przetworzyć i na ich podstawie podjąć najkorzystniejsze decyzje.
Najlepsze uczelnie biznesowe tworzą programy właśnie według modeli interdyscyplinarnych, dzięki czemu mają one charakter bardziej praktyczny. Poszczególne przedmioty nie są wówczas niezależnymi od siebie bytami, a kształcenie uwzględnia powiązania między różnymi funkcjami biznesowymi. Ważne jest przy tym, aby takie zagadnienia, jak tworzenie wartości, etyka, zarządzanie ryzykiem, zrównoważony rozwój, przewijały się i integrowały wokół wszystkich aspektów zarządzania biznesem.