Działamy jak czuły barometr

O przygotowaniu absolwentów do coraz bardziej wymagającego rynku pracy opowiadała Prof. dr hab. Krystyna Iglicka-Okólska, rektor Uczelni Łazarskiego

Publikacja: 30.01.2013 23:35

Działamy jak czuły barometr

Foto: materiały prasowe

Red

Rynek pracy wymaga od absolwentów studiów coraz większej elastyczności. Uczelnie wychodzą im naprzeciw i tworzą własne programy kształcenia, dostosowane do potrzeb rynku pracy. Jakie programy wdrożyła Uczelnia Łazarskiego?

Krystyna Iglicka-Okólska:

Działamy jak czuły barometr, pamiętając, że rynek pracy stale się zmienia. Kierujemy się zasadą „uczącej się uczelni", bo zależy nam, by nasi absolwenci byli uzbrojeni w kompetencje najbardziej pożądane przez pracodawców. Analizujemy rynek ogłoszeń o pracę, dostosowujemy programy specjalizacji do jego bieżących potrzeb, proponujemy wiele zajęć poza programem, które pozwalają na zdobycie konkretnych umiejętności zawodowych i zdobycie certyfikatu.

Dziś wiele uczelni dostosowuje się do wymogów przedsiębiorców. Czym wyróżniacie się na tle innych szkół wyższych?

Po pierwsze tym, że robimy to w oparciu o własne badania potrzeb pracodawców – zrzeszonych w Organizacji Pracodawców RP, PKPP „Lewiatan", Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych firm współpracujących z uczelnianym Działem Praktyk i Karier. Po drugie, ściśle współdziałamy z najlepszymi przedsiębiorstwami i ekspertami przy opracowywaniu i realizacji naszych programów kształcenia. Część zajęć jest prowadzona przez praktyków, więc już podczas nauki studenci spotykają potencjalnego pracodawcę. Według badania firmy „Adviser", 96 proc. naszych absolwentów znajduje pracę zaraz po studiach.

Nasza kadra naukowo-dydaktyczna ma duże doświadczenie międzynarodowe. Korzystamy z najbardziej sprawdzonych wzorców anglosaskich, dzięki strategicznemu partnerstwu z wybranymi szkołami wyższymi z USA i Wielkiej Brytanii. Na Wydziale Ekonomii i Zarządzania prowadzimy np. studia w języku angielskim wspólnie z Uniwersytetem Coventry.

Jakie nowości proponujecie żakom?

W wiosennym semestrze rozpoczynamy realizowany wspólnie z koncernem TUI program anglojęzycznej specjalności Tourism and Travel Management, którą oferujemy studentom kierunku zarządzania. Członkowie kadry zarządzającej TUI poprowadzą zajęcia dydaktyczne w formie autorskich wykładów i ćwiczeń. Studenci będą też odbywać praktyki i staże w biurach TUI oraz w krajach, do których firma organizuje wyjazdy.

Także od najbliższego semestru oferujemy pierwszą w Polsce możliwość zdobycia unikatowej wiedzy w obszarze prawa lotniczego. Jest to dwusemestralny moduł specjalizacyjny nie tylko dla prawników, ale też dla studentów i absolwentów innych kierunków – z dowolnej uczelni. Zapraszamy na te studia wszystkich zainteresowa- nych branżą lotniczą. Zajęcia prowadzą wybitni eksperci i praktycy, jak prof. Marek Żylicz czy były szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, dr płk Edmund Klich. Oferujemy praktyki i staże w firmach i instytucjach sektora lotniczego.

Trzecią nową specjalnością jest marketing interaktywny. Realizujemy ją wspólnie ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB, dając studentom szanse na znalezienie pracy w jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki, w którym – co podkreślam – nadal brakuje fachowców.

Wspomniane specjalności odzwierciedlają naczelną zasadę naszej uczelni: łączenia najwyższych standardów kształcenia teoretycznego i praktycznych kompetencji, jakimi dysponuje współczesny biznes. Robimy to konsekwentnie od 20 lat, realizując wskazania założyciela naszej uczelni, dr. Ryszarda Łazarskiego.

Jakich fachowców potrzebuje dziś rynek? Czym powinni się wyróżniać, by być konkurencyjnymi?

Nasze badania potwierdzają, że pracodawcy bardziej od wiedzy teoretycznej cenią u absolwentów umiejętność jej praktycznego wykorzystania, przygotowania i realizowania projektów, krytycznego myślenia oraz skutecznego komunikowania, pracy w grupie. Oczywiście, osiągnięcie sukcesu we współczesnym biznesie nie jest możliwe bez opanowania solidnych podstaw ekonomii i zarządzania, prawa, znajomości języków obcych, narzędzi informatycznych czy marketingu internetowego.

Jakie są plany uczelni na przyszłość?

Badania pokazują, że barierą rozwoju jest w Polsce niedostatek kapitału społecznego i niska innowacyjność. Dlatego w naszych programach kładziemy coraz większy nacisk na rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole, grupowe realizowanie projektów, w ramach których studenci rozwiązują praktyczne zadania i problemy życia gospodarczego. Tworzymy też specjalne programy dla najlepszych studentów, by wspierać ich wszechstronny rozwój, umożliwiając nie tylko zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu studiów, lecz i kształcenie przyszłych liderów-humanistów.

Rynek pracy wymaga od absolwentów studiów coraz większej elastyczności. Uczelnie wychodzą im naprzeciw i tworzą własne programy kształcenia, dostosowane do potrzeb rynku pracy. Jakie programy wdrożyła Uczelnia Łazarskiego?

Krystyna Iglicka-Okólska:

Pozostało 94% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?