6-latki. Reforma do reformy?

Mnożą się wątpliwości towarzyszące posłaniu młodszych dzieci do szkół.

Publikacja: 12.03.2013 01:21

MEN rozważa zmiany na sprawdzianie szóstoklasisty, który zostanie przeprowadzony od 2015 roku. Jak wynika z informacji, którą resort przekazał „Rz", miałby on być dostosowany do obecności w jednej klasie dzieci, które poszły do szkoły jako sześcio- i siedmiolatki.

Od września 2014 r. sześcioletnie dzieci będą obowiązkowo szły do pierwszej klasy, spotykając się tam ze starszymi o rok kolegami.

Zdaniem dr. Jerzego Lackowskiego, wieloletniego kuratora oświaty oraz byłego członka zespołu edukacyjnego rzecznika praw obywatelskich, zmian wymaga nie system egzaminowania, ale sposób prowadzenia reformy obniżającej wiek szkolny.

– Nie została ona poprzedzona żadnym pilotażem, nie sprawdzono, w jakich warunkach najlepiej rozwijają się sześciolatki – mówi. Dodaje, że różnica wieku sięgająca 23 miesięcy pomiędzy uczniami, którzy mogą się spotkać w pierwszej klasie, to emocjonalna i intelektualna przepaść.

Jego zdaniem, jeżeli MEN nie wycofa się z obowiązku posłania od września 2014 r. młodszych dzieci do szkół, należy spodziewać się dwóch negatywnych zjawisk.

– Po pierwsze, będziemy mieli przejawy segregacji, bo sześciolatki z rodzin zamożniejszych trafią do szkół niepublicznych, gdzie będą uczyć się w małych, kilkuosobowych klasach. Po drugie, w szkołach publicznych ton będą narzucać uczniowie starsi, co odbije się negatywnie na rozwoju dzieci młodszych – tłumaczy.

W jego ocenie wyjściem z sytuacji byłoby stworzenie osobnych klas dla dzieci sześcioletnich, gdzie uczyłyby w małych 8–12-osobowych grupach.

Na to się jednak nie zanosi, bo samorządy, które coraz więcej łożą na edukację, zwiększają liczebność klas, by obniżyć koszty pracy szkół.

Dodatkowo w 2014 r. należy się spodziewać kumulacji roczników. W szkołach zamiast ok. 400 tys. pierwszaków najprawdopodobniej pojawi się ich ok. 700 tys., co utrudni im potem rywalizację o dobre gimnazjum, liceum i studia.

Zasadniczych zmian MEN jednak nie planuje mimo mnożących się wątpliwości dotyczących reformy obniżającej wiek szkolny.

Z analizy przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych wynika bowiem, że im młodszy uczeń, tym słabsze wyniki osiąga na egzaminach. IBE przyjrzało się wynikom egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w latach 2009–2011 i oraz osiągnięciom uczniów trzy lata wcześniej, gdy pisali sprawdzian szóstoklasisty.

Zapytaliśmy resort edukacji o analizy wyników egzaminów sporządzone przez IBE (instytucję podległą zresztą temu ministerstwu). MEN odpowiedział nam innymi badaniami,  którymi objęto dzieci uczęszczające do III klasy szkoły podstawowej. Były wśród nich dziesięcio- oraz dziewięciolatki, które w wieku sześciu lat rozpoczęły naukę w I klasie. Jak przekonuje nas MEN, w tych badaniach młodsi uczniowie osiągnęli takie same, a czasem nawet lepsze wyniki niż ich koledzy, którzy edukację szkolną rozpoczęli w tym samym roku w wieku siedmiu lat.

Wszelkie zapewnienia resortu edukacji o korzyściach z reformy nie są jednak w stanie sprawić, by w reformę uwierzyli sami rodzice. Choć od 2009 r. mają możliwość posyłać do szkół sześcioletnie dzieci, nigdy na to posunięcie nie zdecydowało się ich więcej niż 20 proc.

Nie są przekonani do tego, że szkoły są przygotowane na przyjęcie ich dzieci. Nie spodobała im się także wypowiedź Michała Boniego, który zdradził prawdziwy cel reformy. Dzieci mają pójść wcześniej do szkoły po to, by wcześniej zacząć płacić podatki oraz dorzucać się do systemu emerytalnego.

Od kilku tygodni Fundacja Rzecznik Praw Rodzica zbiera też głosy pod obywatelskim wnioskiem o referendum w sprawie obniżenia wieku szkolnego.

Sprawa sześciolatków. Minister Szumilas musi odejść!

MEN rozważa zmiany na sprawdzianie szóstoklasisty, który zostanie przeprowadzony od 2015 roku. Jak wynika z informacji, którą resort przekazał „Rz", miałby on być dostosowany do obecności w jednej klasie dzieci, które poszły do szkoły jako sześcio- i siedmiolatki.

Od września 2014 r. sześcioletnie dzieci będą obowiązkowo szły do pierwszej klasy, spotykając się tam ze starszymi o rok kolegami.

Pozostało 89% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?