Ekonomia nastolatka

Co trzeci licealista nie wie, jak otworzyć lokatę oszczędnościową.

Publikacja: 01.07.2013 02:53

Eksperci wskazują, że już pięcio-, sześciolatek pojmuje, czym jest pieniądz

Eksperci wskazują, że już pięcio-, sześciolatek pojmuje, czym jest pieniądz

Foto: 123RF

Za kilka miesięcy poznamy wyniki pierwszych międzynarodowych badań dotyczących edukacji finansowej uczniów. Zostały one przeprowadzone w ramach badania PISA 2012, które cyklicznie realizowane są przez OECD. Eksperci nie spodziewają się, aby polscy uczniowie wypadli w nich wybitnie, choć jednocześnie wskazują, że świadomość finansowa Polaków powoli rośnie.

W przeprowadzonym przez PZU i Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości badaniu co trzeci licealista przyznał się, że nie poradziłby sobie z otwarciem lokaty oszczędnościowej. Ponad 30 proc. uznało swoją wiedzę na temat zagadnień finansowych za małą lub bardzo małą, ale jednocześnie ponad 70 proc. ankietowanych przyznało, że te umiejętności ludziom w ich wieku są potrzebne.

Katarzyna Sekścinska, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego, przekonuje, że kwestie świadomości finansowej należy postrzegać szerzej, nie jako edukację, ale socjalizację ekonomiczną.  – Składają się na nią cztery elementy: oczywiście edukacja, ale też interakcje społeczne, obserwacja zachowań innych osób i własne doświadczenia – wyjaśnia. Wskazuje, że niska świadomość finansowa nastolatków to także pochodna tego, że ich rodzice nierzadko mają ograniczoną wiedzę w tym zakresie.

Tymczasem, jak wskazuje psycholog, świadomość finansowa pojawia się nawet u dzieci pięcio-, sześcioletnich, które pojmują już, czym jest pieniądz. Dzieci na etapie edukacji wczesnoszkolnej rozumieją instytucję banku, a część nawet ideę oszczędzania. Kolejny przeskok następuje w wieku 10–12 lat, wtedy uczeń zaczyna rozumieć zależności ekonomicznie, dzięki czemu jest sobie w stanie wytłumaczyć, dlaczego konto oszczędnościowe powiększa zgromadzony tam kapitał. – Badania przeprowadzone na uczniach w 1991 r. pokazywały, że 44 proc. dziewięciolatków nie wiedziało, czym jest bank, a 12 proc. 11-latków uważała tę instytucję za „supersejf" – opowiada Sekścińska. Zaznacza, że przeprowadzone w 2008 r. analogiczne badania wskazały już o wiele większą świadomość finansową, chociażby dlatego, że na przestrzeni tych niespełna 30 lat instytucja banku stała się powszechnym elementem życia Polaków. Jej zdaniem z edukacją finansową w wymiarze teoretycznym, a także praktycznym dzieci powinny mieć do czynienia już od najmłodszych lat.

Zresztą to powszechna opinia pośród najważniejszych instytucji gospodarczych na świecie. Od lat o edukację finansową upomina się wspomniana już Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. OECD apeluje do krajów członkowskich, by opracowały i wprowadzały w życie Narodowe Strategie Edukacji Finansowej. Zresztą niektóre kraje się już na to zdecydowały, m.in. Wielka Brytania. Ten kraj miał problem z nadmiernym zadłużaniem się młodzieży. Po dwóch latach rozpoczętego w połowie ubiegłej dekady programu poziom zadłużenia wśród nastolatków spadł o 75 proc.

W Polsce, jak na razie, temat przez instytucje centralne jest marginalizowany. Jak przekonywał na łamach „Rz" prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz, od kilku lat główny ciężar edukacji finansowej Polaków wzięły na siebie instytucje spoza sfery publicznej, głównie banki, organizując szkolenia czy wskrzeszając szkolne kasy oszczędności.

– Edukacja finansowa najmłodszych to jeden z elementów naszej strategii. Nauka przedsiębiorczości i systematyczności, a także opanowanie podstawowych umiejętności związanych z zarządzaniem budżetem jest niezbędne już w dzieciństwie, tak, by w dorosłym życiu potrafić świadomie i odpowiedzialnie gospodarować środkami – podkreśla Michał Macierzyński z PKO Banku Polskiego, który wyszedł właśnie na rynek z ofertą konta bankowego dla dzieci poniżej 13. roku życia.

Kilka miesięcy temu w Ministerstwie Finansów powołano nowy urząd wiceministra, objęła go Izabela Leszczyna, która ma zadbać o edukację ekonomiczną Polaków. Na razie o efektach jej prac nic nie słychać.

Za kilka miesięcy poznamy wyniki pierwszych międzynarodowych badań dotyczących edukacji finansowej uczniów. Zostały one przeprowadzone w ramach badania PISA 2012, które cyklicznie realizowane są przez OECD. Eksperci nie spodziewają się, aby polscy uczniowie wypadli w nich wybitnie, choć jednocześnie wskazują, że świadomość finansowa Polaków powoli rośnie.

W przeprowadzonym przez PZU i Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości badaniu co trzeci licealista przyznał się, że nie poradziłby sobie z otwarciem lokaty oszczędnościowej. Ponad 30 proc. uznało swoją wiedzę na temat zagadnień finansowych za małą lub bardzo małą, ale jednocześnie ponad 70 proc. ankietowanych przyznało, że te umiejętności ludziom w ich wieku są potrzebne.

Pozostało 81% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?