Szumilas działa wbrew taktyce rządu

Przygotowana przez MEN nowelizacja Karty nauczyciela nie spełnia założeń strategii rozwoju Polski.

Publikacja: 03.07.2013 01:37

Status nauczyciela określony ponad 20 lat temu wymaga zmian

Status nauczyciela określony ponad 20 lat temu wymaga zmian

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Komitet Stały Rady Ministrów pochyli się jutro nad założeniami nowelizacji ustawy regulującej status zawodowy nauczycieli.

Zmiany zaproponowane przez resort edukacji samorządy, które wymusiły debatę na ten temat, określiły mianem kosmetycznych. Także w ramach uzgodnień międzyresortowych rządowi koledzy minister edukacji Krystyny Szumilas domagają się dalej idących reform. Ministerstwo Edukacji w obawie przed nauczycielskimi protestami pozostaje głuche na te apele. Tymczasem taka polityka jest sprzeczna z rządowymi strategiami rozwoju Polski.

Strategia Rozwoju Kraju 2020 przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego została przyjęta przez rząd we wrześniu 2012 r. Jej wytyczne mają zaktywizować społeczeństwo, zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki i usprawnić działanie państwa. W sekcji poświęconej edukacji czytamy, że rząd wprowadzi zmiany w systemie oceny, wynagradzania i awansu nauczycieli, które będą sprzyjały pozostawaniu w zawodzie najlepszych pedagogów i ich odpowiednim umotywowaniu oraz zwiększeniu atrakcyjności zawodu wśród ludzi młodych.

Kolejny rządowy dokument „Polska 2030. Wyzwania rozwojowe" został przygotowany przez zespół doradców strategicznych prezesa Rady Ministrów pod kierownictwem Michała Boniego. Upubliczniony w 2009 r. wskazywał 10 najważniejszych wyzwań stojących przed Polską do 2030 r.

W sekcji poświęconej edukacji czytamy: „Polski system oświaty charakteryzuje anachroniczne podejście do roli nauczyciela – widzianego bardziej jak urzędnika zbiurokratyzowanego systemu niż jako »pracownika wiedzy« i  współwychowawcę przygotowującego młodych ludzi do uczenia się przez całe życie".

Zespół doradców premiera zwrócił też uwagę, że biurokratyczny status nauczyciela określony w pochodzącej sprzed ponad 20 lat Karcie nauczyciela oraz w przepisach o awansie i o kwalifikacjach, demotywuje najlepszych i najbardziej kreatywnych do podjęcia pracy w tym trudnym zawodzie.

W raporcie pojawiły się też propozycje rozwiązań: wprowadzanie mechanizmów konkurencji do systemu edukacji. „Rywalizacja, o ile prowadzona jest z poszanowaniem zasad etycznych i przy zapewnieniu równego dostępu do informacji, jest najlepszą zachętą do rozwoju" – napisali eksperci. Wskazali też, że potrzebne są konsekwentne działania – w sferze prawnej i organizacyjnej – na rzecz zmiany obowiązującego statusu nauczycieli zdefiniowanego przez Kartę oraz długoletnią praktykę.

Resort edukacji przekonuje, że nowelizacja Karty realizuje te założenia, bo zmiany zakładają, że rodzice będą mogli oceniać nauczycieli. Zmodyfikowany ma być też system naliczania dodatku uzupełniającego, który gwarantuje nauczycielom wypłatę określonych centralnie stawek wynagrodzenia.

Przypomnijmy, że MEN nie zdecydowało się ani na zliberalizowanie systemu wynagradzania i zatrudniania, ani czasu pracy nauczycieli, o co postulowały samorządy. Tymczasem ogłoszony niedawno kolejny raport OECD wskazuje, że polscy pedagodzy pracują przy tablicy o wiele krócej niż ich koledzy z najbardziej rozwiniętych gospodarczo krajów świata. Za swoją pracę otrzymują też jedno z najniższych wynagrodzeń.

Eksperci nie mają wątpliwości, że jest to efekt centralnego regulowania czasu pracy i wynagradzania. – Gdyby to rynek miał na to wpływ, to bez wątpienia dobrzy nauczyciele mogliby liczyć na o wiele lepsze uposażenia – przekonuje Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.grabek@rp.pl

Komitet Stały Rady Ministrów pochyli się jutro nad założeniami nowelizacji ustawy regulującej status zawodowy nauczycieli.

Zmiany zaproponowane przez resort edukacji samorządy, które wymusiły debatę na ten temat, określiły mianem kosmetycznych. Także w ramach uzgodnień międzyresortowych rządowi koledzy minister edukacji Krystyny Szumilas domagają się dalej idących reform. Ministerstwo Edukacji w obawie przed nauczycielskimi protestami pozostaje głuche na te apele. Tymczasem taka polityka jest sprzeczna z rządowymi strategiami rozwoju Polski.

Pozostało 84% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?