Gimnazjaliści odcięci od Internetu

Co drugie gimnazjum nie spełnia wytycznych MEN, które miały zagwarantować uczniom dostęp do sieci na lekcjach informatyki.

Publikacja: 20.11.2013 03:00

Gimnazjaliści odcięci od Internetu

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Takie zalecenia Ministerstwo Edukacji wprowadziło wraz z reformą programową w 2009 r. Od trzech lat jej wdrażanie monitoruje Ośrodek Rozwoju Edukacji, agenda podległa MEN. Z monitoringu wynika, że od 2010 r. odsetek szkół, które dostosowały się do wytycznych, jest zbliżony zaledwie do 50 proc.

W 2013 r. z tego obowiązku wywiązało się 52 proc. gimnazjów.

Problem polega na tym, że samorządy nie mają pieniędzy na tego typu inwestycje. Marek Olszewski, wiceszef Związku Gmin Wiejskich, wielokrotnie na naszych łamach wskazywał, że subwencja oświatowa, jaką gminy otrzymują z budżetu państwa, niekiedy nie pozwala nawet sfinansować bieżących zadań szkół.

MEN z kolei, wprowadzając zalecenia, nie przeznaczył to na ich realizację dodatkowych środków.

– Tym bardziej irytujące są, pozbawione w większości przypadków jakiejkolwiek treści, szkolenia, programy, seminaria czy kursy, na które resort edukacji wydaje grube miliony euro z unijnej kasy, a które sprowadzają się do druku folderów, wynajmu sal konferencyjnych i opłat za catering – mówi nam dyrektor jednego ze śląskich gimnazjów. Jego zdaniem te środki powinny trafić na bardziej namacalne cele, jak chociażby właśnie komputeryzację szkół.

Na przestrzeni czterech ostatnich lat kilkunastokrotnie zmniejszył się odsetek dyrektorów gimnazjów, którzy liczą, że w doposażeniu placówek pomoże im gmina. W 2010 r. na takie rozwiązanie liczyło ponad 38 proc. szefów szkół, w 2012 r. już niespełna 3 proc.

Zdaniem Olgierda Buchockiego, eksperta ds. edukacji Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT), problem z dostępem szkół do Internetu to przede wszystkim wynik braku infrastruktury.

– Działania Ministerstwa Edukacji pokazują, że nie ma ono żadnej strategii, jak przeprowadzić cyfryzację polskiej szkoły. Najlepszy tego przykład to wydanie szkołom wytycznych, których nie są one w stanie spełnić – mówi. Jego zdaniem problem jest o wiele szerszy, bo ograniczony dostęp do sieci widać także w szkołach podstawowych.

W ubiegłym roku w trakcie naboru do pilotażu rządowego programu Cyfrowej Szkoły ponad 4 tys. podstawówek z góry było z niego wykluczonych, bo nie spełniały najważniejszego wymogu – dotyczącego parametrów szybkiego łącza z Internetem. Buchocki zwraca uwagę, że brak dostępu do sieci ogranicza nie tylko uczniów, ale także dyrektorów szkół, nauczycieli, a w końcu także samorządy, które nie mogą korzystać z nowoczesnych narzędzi zarządzania szkołami.

PIIT kilkanaście dni temu skierowała swoje uwagi do przygotowanego przez resort cyfryzacji programu operacyjnego „Polska cyfrowa 2014–2020". Izba zauważa, że w program nie uwzględnia cyfryzacji szkół. Wskaźniki realizacji programu ograniczono jedynie do gospodarstw domowych. Zdaniem PIIT najpóźniej do 2020 r. wszystkie polskie szkoły powinny zaś mieć dostęp do łącza o przepustowości co najmniej 30 Mb/s.

Zapytaliśmy MEN, co zrobiło, aby zwiększyć dostęp gimnazjalistów do Internetu. Oto odpowiedź: „Od września tego roku organy prowadzące mają zapewnić podział na grupy na zajęciach z informatyki, tak aby każdy uczeń w trakcie zajęć miał zapewniony indywidualny dostęp do komputera. Niedotrzymanie tego obowiązku będzie naruszeniem przepisów prawa. W takich sytuacjach kuratorzy oświaty będą wydawać zalecenia przywrócenia stanu prawnego".

Takie zalecenia Ministerstwo Edukacji wprowadziło wraz z reformą programową w 2009 r. Od trzech lat jej wdrażanie monitoruje Ośrodek Rozwoju Edukacji, agenda podległa MEN. Z monitoringu wynika, że od 2010 r. odsetek szkół, które dostosowały się do wytycznych, jest zbliżony zaledwie do 50 proc.

W 2013 r. z tego obowiązku wywiązało się 52 proc. gimnazjów.

Pozostało 89% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?