W weekend napisaliśmy, że nowy system kontroli szkół jest niewydolny.
Kolejne wyniki egzaminów zewnętrznych pokazują, że w szkołach pogłębia się problem z nauczaniem przedmiotów ścisłych. Z kolei opublikowany kilka dni temu raport Najwyższej Izby Kontroli wskazuje na nasilający się problem agresji w placówkach oświatowych. Poważne zastrzeżenia do systemu oceny pracy szkół mają też nauczyciele.
Instytut Badań Edukacyjnych przyjrzał się wprowadzonej w 2009 r. przez MEN reformie nadzoru pedagogicznego. Opublikowane właśnie wyniki tego badania wskazują, że w opinii nauczycieli i dyrektorów szkół tzw. ewaluacja zewnętrzna wiąże się przede wszystkim ze stresem i negatywnymi emocjami. Pedagodzy narzekają też na przeciążenie pracą związaną z tą kontrolą, dezorganizacją pracy dydaktyczno-wychowawczej, a także rozrostem działań biurokratycznych. Ich zdaniem brakuje też wskazówek pokontrolnych, które pomogłyby poprawić jakość pracy szkoły. – Niektóre z etapów ewaluacji przynoszą szkole wiele korzyści, ale zarazem ich koszt jest na tyle duży, że czasem przewyższa zyski – napisali analitycy IBE.
Oto relacja, jak ewaluacja wygląda w praktyce. Dyrektor gimnazjum opisuje, jak przebiegła dyskusja na temat wyników z przedstawicielami kuratorium. „Wizytatorka narzuciła taki styl pracy, który de facto uniemożliwił swobodną wymianę opinii. Nauczycielki otrzymały pracę do wykonania, a następnie zostały z niej odpytane jak uczennice. Próby krytyki raportu były ucinane". Gdy dyrektor zgłaszała uwagi, że raport po ewaluacji nie uwzględnił lokalnych uwarunkowań pracy szkoły, wizytatorka przerwała jej, mówiąc, że nie dyskutuje się z narzędziami. „Dyrektor zachowywała się jak osoba onieśmielona i zdominowana przez wizytatorkę. Po jej reakcji na próbę polemiki z wnioskami, dyrektor zamilkła zupełnie" – czytamy.
Zdaniem analityków IBE takie zachowanie przedstawicieli kuratoriów prowadzi do sytuacji, w której dyrektorzy szkół czy nauczyciele nie podejmują żadnych działań naprawczych w systemie pracy szkoły, bo mają zastrzeżenia do metodologii czy narzędzi badawczych.