W szkołach nadal wykorzystuje się niewiele komputerów

Mniej niż co piąty nauczyciel wykorzystuje w nauczaniu nowe technologie.

Aktualizacja: 24.11.2014 07:49 Publikacja: 24.11.2014 01:00

W szkołach nadal wykorzystuje się niewiele komputerów

Foto: 123RF

Przed polską szkołą jeszcze długa droga, zanim na dobre zagoszczą w niej technologie cyfrowe. Przeprowadzona przez Instytut Badań Edukacyjnych ocena kompetencji komputerowych i informacyjnych wśród młodzieży przynosi wiele danych dotyczących stanu informatyzacji gimnazjów. Autorzy raportu oceniają ją jako skromną. Szczegóły?

Na jeden komputer przypada ośmiu uczniów. Tylko w kilku procentach placówek uczniowie mają dostęp do komputerów przenośnych, to mniej więcej dwa razy mniej niż średnia dla innych krajów, które wzięły udział w badaniu (m.in. Norwegia, Czechy czy Turcja). Tylko w 22 proc. tych placówek funkcjonuje koordynator ds. technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). To oznacza, że w większości gimnazjów cyfryzacja nauczania ma niski priorytet. Autorzy raportu zwracają uwagę, że w gestii koordynatora leży nie tylko pomoc w kwestiach technicznych, ale także pedagogicznych. 63 proc. przebadanych nauczycieli przyznało, że to właśnie brak wsparcia ze strony wykwalifikowanego personelu stanowi dla nich jedno z najpoważniejszych utrudnień w wykorzystaniu TIK w nauczaniu.

Prof. Maciej Sysło z Rady ds. Informatyzacji Edukacji w rozmowie z „Rzeczpospolitą" przyznaje, że jeszcze pod koniec lat 90. zgłaszał Ministerstwu Edukacji potrzebę utworzenia takiego stanowiska i opracował standardy kształcenia nauczycieli do tej funkcji.

– MEN nie podjęło pałeczki, chociaż wykształciłem na studiach podyplomowych blisko 300 koordynatorów. Zwracam uwagę, że takie stanowisko istnieje w szkołach w wielu innych krajach – mówi prof. Sysło.

Blisko 60 proc. koordynatorów TIK zapytanych o bariery dotyczące cyfrowego rozwoju szkół wskazało, że nauczyciele nie mają żadnych zachęt do tego, by wykorzystywać technologie cyfrowe w nauczaniu. Podobny odsetek zwraca uwagę na brak profesjonalnych zasobów edukacyjnych, z których nauczyciele mogliby korzystać. Z tak postawionym problemem nie zgadza się prof. Sysło.

– Takich zasobów jest mnóstwo, poza tym sami nauczyciele powinni je tworzyć – mówi profesor. Wskazuje, że w obecnych czasach na nauczycielach spoczywa obowiązek sięgania po nowe metody i narzędzia kształcenia oraz dokształcania się w tym obszarze. Szczególnie że 80 proc. nauczycieli, którzy wzięli udział w badaniu IBE, przyznało, że na co dzień korzysta z komputera do celów niezwiązanych z kwestiami nauczania. W szkole zaledwie 18 proc.

Co sami nauczyciele sądzą o włączaniu technologii cyfrowych do procesu edukacyjnego? Ponad 90 proc. z nich przyznało, że dzięki temu uczniowie mają dostęp do lepszych źródeł informacji i skuteczniej mogą je łączyć oraz przetwarzać. 72 proc. jest też zdania, że dzięki nowoczesnym technologiom uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauce. Bardzo podobny odsetek pedagogów zwraca jednak uwagę, że prowadzi to także do pogorszenia umiejętności pisania wśród uczniów.

W konkluzjach raportu czytamy, że edukacja w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych jest niezbędna do tego, by uczniowie mogli się w przyszłości odnaleźć na rynku pracy, a jej celem powinno być wykształcenie umiejętności wykorzystywania nowoczesnych technologii do rozwiązywania problemów. W tym obszarze, jak pokazały ogłoszone kilka miesięcy temu wyniki badania PISA, polscy gimnazjaliści wypadają zdecydowanie poniżej średniej dla krajów OECD.

W informatyzacji polskiej szkoły miał pomóc rządowy program „Cyfrowa szkoła". Rząd wycofał się jednak z jego realizacji i przekazał te kompetencje do wojewódzkich samorządów. Te jednak do tej pory nie zaprezentowały żadnej strategii w tym za- kresie.

Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń