Klęska „Naszego elementarza”. Pedagodzy chcą dużych zmian

Większość nauczycieli pierwszych klas uważa, że wprowadzenie do szkół rządowego podręcznika będzie miało fatalne skutki.

Aktualizacja: 03.03.2015 10:08 Publikacja: 02.03.2015 23:10

Klęska „Naszego elementarza”. Pedagodzy chcą dużych zmian

Foto: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Takie wnioski płyną z badania, które na zlecenie „Rzeczpospolitej" przeprowadziła agencja badania rynku i opinii SW Research.

Po całym semestrze pracy z rządowym „Naszym elementarzem" o opinie postanowiliśmy poprosić nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Na naszą ankietę odpowiedziało ok. 1,7 tys. pedagogów z całej Polski. 90 proc. z nich chce powrotu do starego rozwiązania, czyli sytuacji, w której to nauczyciel decyduje o wyborze podręcznika, z którego uczy.

W ocenie blisko 80 proc. nauczycieli elementarz nie jest dostosowany do pracy z sześciolatkami, a 71 proc. uważa, że ograniczenie możliwości wyboru podręcznika przez nauczyciela będzie miało negatywne skutki dla jakości kształcenia. Mniej niż 3 proc. pedagogów uważa, że rządowy elementarz wprowadzi jakiekolwiek pozytywne wartości do systemu edukacji.

Nauczyciele punktują zarówno treści dotyczące edukacji matematycznej, jak i te, które mają nauczyć pierwszaków pisania i czytania. Narzekają też na małą trwałość podręcznika. Jedyną zaletą książki, na którą wskazują pedagodzy, jest to, iż jest bezpłatna.

Zdaniem ekspertów, z którymi rozmawialiśmy, największym zagrożeniem dla uczniów jest źle skonstruowana część matematyczna. – Już teraz obserwujemy, że problemy z matematyką pojawiają się na pierwszym etapie edukacji za sprawą nauczycieli, którzy bardzo często nie są przygotowani do nauki tego przedmiotu. Dołożenie do tego tak słabego podręcznika będzie miało fatalne konsekwencje – mówi nasz rozmówca, który prosi o anonimowość, bo współpracuje z MEN.

W jego ocenie podręcznik cofnie polską edukację o kilkanaście lat. – Należy się spodziewać, że osiągnięcia matematyczne w międzynarodowym teście PISA uczniów kształconych z wykorzystaniem rządowego elementarza spadną do poziomu, jaki polscy uczniowie prezentowali kilkanaście lat temu i jaki był zdecydowanie poniżej średniej dla krajów rozwiniętych – dodaje.

Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu