Młodzi zagrali przeciwko agresji

Ciężko było zagrać pijaka – wyznaje młody aktor. MSWiA doceniło nietypowy pomysł na przeciwdziałanie przemocy

Publikacja: 10.11.2007 04:21

Młodzi zagrali przeciwko agresji

Foto: Dziennik Wschodni

– Za Pasikowskim nie przepadam, wolę filmy Bergmana – mówi Teresa Woszczek, polonistka z Gimnazjum nr 18 w Lublinie, pedagog z prawie 30-letnim stażem. – Nie znoszę agresji i przemocy, a w filmach Pasikowskiego są one wszechogarniające. Dlatego prywatnie wystrzegam się takich produkcji.

– Niestety przesiąknięte wulgaryzmami cytaty z „Psów” już dawno weszły do języka młodzieży. Nieraz słyszeliśmy je na lekcjach od uczniów – dopowiada Elżbieta Duszyńska, nauczycielka matematyki w tej samej szkole. A jeden z gimnazjalistów, na boku, wymienia jednym tchem: – „Ty stara dupa jesteś” „Nie chce mi się z tobą gadać”, „Bo to zła kobieta była”. Jest jeszcze mocniejszy fragment, o ubeku, wiadomo jakim. Ale wolę nie mówić głośno.

Obie nauczycielki na kilka miesięcy wcieliły się w role filmowców. Najpierw pracowały nad scenariuszem, a potem nad realizacją filmu edukacyjnego „Jeśli nadejdzie przemoc”. W rolach głównych obsadziły uczniów, którzy inscenizowali napady, kradzieże i bójki. W kolejnych scenach uczyli, jak ustrzec się przemocy, wreszcie, jak jej zapobiegać.

Niemal gotowy scenariusz przynieśli nauczycielom sami gimnazjaliści. – Kradzieże telefonów komórkowych, rozboje na przystankach autobusowych przy szkole czy w okolicznym Ogrodzie Saskim to dla nas codzienność – przyznaje Emila Krzywicka, jedna z aktorek.

– Wulkan agresji wybuchł, kiedy kilka lat temu zaczęła się moda na telefony komórkowe. Niemal każdego dnia zgłaszali się do nas okradani, pobici czy zastraszani uczniowie – opowiada Teresa Woszczek.Inna gwiazda filmu Ewa Hatała zauważa, że teraz gimnazjaliści dzielą się na dwie grupy. – Jedni oglądają „Psy”, słuchają techno i próbują pokazywać, kto tu rządzi. Drudzy to miłośnicy rocka, a cytaty, jakimi błyszczą między rówieśnikami, pochodzą co najwyżej z popularnej kreskówki „Włatcy Móch”. A jej kolega z planu Piotr Drozd dodaje: – Ciężko było nagle zmienić się w chuligana i pijaka. Ale gra była tego warta.

Pieniądze na produkcje ekipa zdobyła z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lublinie. Dzięki temu szkoła kupiła kamerę, kasety i wynajęła profesjonalnego operatora. Montaż sfinansowali rodzice gimnazjalistów.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji doceniło starania gimnazjalistów i ich wychowawców. Chce, by na ich przykładzie uczyli się wychowawcy z innych szkół. Film, dostępny już na stronie resortu, zostanie pokazany w grudniu na ogólnopolskiej konferencji dotyczącej bezpieczeństwa, na którą zaproszono dyrektorów szkół i samorządowców z całego kraju. – Teraz staliśmy się prawdziwymi gwiazdorami – mówią młodzi aktorzy.

– Za Pasikowskim nie przepadam, wolę filmy Bergmana – mówi Teresa Woszczek, polonistka z Gimnazjum nr 18 w Lublinie, pedagog z prawie 30-letnim stażem. – Nie znoszę agresji i przemocy, a w filmach Pasikowskiego są one wszechogarniające. Dlatego prywatnie wystrzegam się takich produkcji.

– Niestety przesiąknięte wulgaryzmami cytaty z „Psów” już dawno weszły do języka młodzieży. Nieraz słyszeliśmy je na lekcjach od uczniów – dopowiada Elżbieta Duszyńska, nauczycielka matematyki w tej samej szkole. A jeden z gimnazjalistów, na boku, wymienia jednym tchem: – „Ty stara dupa jesteś” „Nie chce mi się z tobą gadać”, „Bo to zła kobieta była”. Jest jeszcze mocniejszy fragment, o ubeku, wiadomo jakim. Ale wolę nie mówić głośno.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?