Doceniają zdolne i pracowite kobiety

Rozpoczęła się trzecia edycja konkursu „Dziewczyny przyszłości. Śladami Marii Skłodowskiej-Curie", w którym do wygrania są stypendia i wyjazdy na najbardziej prestiżowe konferencje naukowe w Europie.

Publikacja: 23.01.2012 00:01

prof. Barbara Kudrycka minister nauki i szkolnictwa wyższego

prof. Barbara Kudrycka minister nauki i szkolnictwa wyższego

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Wnioski mogą składać studentki kierunków ścisłych, technicznych, przyrodniczych lub medycznych, które w natłoku zajęć, prowadzą własne badania naukowe lub angażują się w projekty badawcze. Nabór potrwa do końca lutego.

Konkurs organizuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz miesięcznik „Elle". Konkurs ma promować kobiety, które podczas ciężkich studiów znajdują czas na badania naukowe. Cieszy się dużym powodzeniem. W dotychczasowych edycjach nagrodzono

21 studentek, a przyszło ponad 200 projektów badawczych. Wyróżniono m.in. konstruktorki superdokładnego mikroskopu i śmigła do samolotów, autorki badań nad przyczynami nowotworów, czarną materią, zdrową żywnością, nowymi sposobami usuwania zanieczyszczeń ze środowiska czy implantami nowej generacji.

– To pokazuje, jak wielki potencjał tkwi w polskiej nauce i kobietach polskiej nauki. Mam ogromną satysfakcję, że ten potencjał dostrzegają nie tylko naukowcy, ale także coraz częściej partnerzy biznesowi, wspierający naszą akcję. Bo kiedy gospodarka inwestuje w naukę i z uwagą wpatruje się w jej najnowsze dokonania, o rozwój nowych technologii, postęp naukowy i wzrost gospodarczy możemy być spokojniejsi – mówi prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Laureatką pierwszej edycji jest Malwina Strenkowska, studentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych Uniwersytetu Warszawskiego. Jej nowatorska metoda syntezy białek może mieć zastosowanie w terapii antyrakowej, a badaniami interesują się światowe koncerny farmaceutyczne. – Moim największym marzeniem naukowym jest to, by związki, które syntetyzuję, po przejściu wszystkich badań okazały się skuteczne, bezpieczne i umożliwiły zastosowanie terapii genowej w praktyce. To byłby krok milowy w leczeniu nowotworów. Nagroda w konkursie dała mi nie tylko mnóstwo satysfakcji, ale i pewność siebie. To bardzo pomaga – mówi Malwina Strenkowska. Zwyciężczynią drugiej edycji konkursu jest studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego Joanna Filipowska, która w swoich pracach badawczych koncentruje się na określeniu mechanizmów różnicowania ludzkich komórek macierzystych. Wyniki badań mogą znaleźć szerokie zastosowanie w medycynie, m.in. w implantach nowej generacji. Były prezentowane między innymi na corocznym zjeździe brytyjskiego towarzystwa komórek macierzystych. – Prowadzę badania na komórkach pobranych od pacjentów, które hoduję na podłożu z polimerów i bioaktywnego szkła. To bardzo nowoczesna technologia – powiedziała Filipowska w wywiadzie dla „Elle".

Laureatki, mimo młodego wieku, mają na koncie publikacje w prestiżowych pismach naukowych i odczyty na konferencjach naukowych w Polsce i na świecie.

W konkursie mogą wziąć udział studentki studiów I i II stopnia na kierunkach matematycznych, technicznych i przyrodniczych (uczelnie publiczne i niepubliczne), które dodatkowo prowadzą badania naukowe. Nie mogą w nim brać udziału panie, które zostały nagrodzone lub wyróżnione w poprzednich edycjach. Zgłoszenia należy złożyć w formie papierowej, przesyłając na adres resortu: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ul. Wspólna 1/3, 00-529 Warszawa 53 oraz elektronicznie na adres: dziewczynyprzyszlosci@nauka.gov.pl. Formularz można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (www.nauka.gov.pl). Laureatki tegorocznej edycji poznamy w II kwartale 2012 roku.

źródło: MNiSW

Odkrywamy diamenty- prof. Barbara Kudrycka minister nauki i szkolnictwa wyższego

W całej Europie kobiety stanowią zaledwie około 30 proc. ogółu naukowców. Komisja Europejska wielokrotnie zwracała uwagę wszystkich państw unijnych, że tak niska ich reprezentacja w nauce to trwonienie możliwości i talentów, na które Europa nie może sobie pozwolić. Polskie statystyki pokazują, że kobiet wśród osób broniących doktoratów jest nawet odrobinę więcej niż mężczyzn, habilitację uzyskuje już jednak tylko około 36 proc. pań, a profesurę 30 proc. Potwierdza się więc w polskich uczelniach i instytucjach naukowych prawidłowość charakterystyczna dla całej Unii Europejskiej – z nauki zbyt licznie odchodzą utalentowane kobiety między 30. a 39. rokiem życia. Jeśli wybierają pracę poza sektorem naukowym – uszanujmy ten wybór. Jeżeli jednak poprzestają na doktoracie z powodu trudności na przykład w łączeniu roli matki i naukowca czy też w przebiciu się w środowisku ze swoimi dokonaniami, powinniśmy je wspierać. Konkurs „Dziewczyny przyszłości" pozwala nam odkryć w polskich uczelniach naukowe diamenty i wesprzeć znakomite projekty naukowe realizowane przez młode badaczki. Wierzę, że to najlepsza naukowa inwestycja – być może pewnego dnia jedna z laureatek konkursu odbierze tak wyczekiwanego w Polsce naukowego Nobla.

Wnioski mogą składać studentki kierunków ścisłych, technicznych, przyrodniczych lub medycznych, które w natłoku zajęć, prowadzą własne badania naukowe lub angażują się w projekty badawcze. Nabór potrwa do końca lutego.

Konkurs organizuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz miesięcznik „Elle". Konkurs ma promować kobiety, które podczas ciężkich studiów znajdują czas na badania naukowe. Cieszy się dużym powodzeniem. W dotychczasowych edycjach nagrodzono

Pozostało 90% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?