Uczelnie nie uczą o łupkach

Polskie szkoły wyższe nie palą się na razie do masowego kształcenia specjalistów poszukiwania oraz wydobycia gazu łupkowego.

Aktualizacja: 24.03.2014 22:11 Publikacja: 24.03.2014 22:08

Uczelnie nie uczą o łupkach

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Z raportu Fundacji CASE – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych z 2012 r. wynika, że produkcja gazu łupkowego w Polsce spowoduje znaczący przyrost nowych miejsc pracy. Eksperci szacują, że średnio w roku (do 2018 r.) zatrudnienie wyniesie 2,2 tys. osób, a w latach 2018–2025 rocznie od 6,1 tys.  do 15,1 tys. osób (w zależności od tempa produkcji gazu). Wśród nich mogą się znaleźć absolwenci polskich uczelni. Ale te nie kwapią się do uruchomienia specjalnych kierunków.

Na razie jedynie Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie kształci  inżynierów, którzy mogą znaleźć pracę przy poszukiwaniu i wydobyciu gazu z łupków. Studia na kierunku „inżynieria naftowa i gazownicza" ruszyły po raz pierwszy w 2008 roku. – Nadal jesteśmy jedynym wydziałem w Polsce kształcącym inżynierów w tym zakresie i mamy już pierwszych absolwentów. Nie narzekają oni na brak ciekawych i dobrze płatnych ofert pracy w kraju i za granicą – tłumaczy prof. Andrzej Gonet, dziekan Wydziału Wiertnictwa, Nafty i Gazu AGH.

Uczelnia współpracuje z największymi graczami w branży wydobycia gazu z łupków, m.in. PGNiG, Orlen Upstream, Lotos Petrobaltic czy Halliburton.  – W kwestii gazu z łupków mocno współpracujemy także z wiodącymi uczelniami  amerykańskimi, a także Departamentem Energii USA – dodaje prof. Gonet.

Z kolei Politechnika Gdańska od dwóch lat kształci studentów w specjalności inżynieria zasobów naturalnych (w tym roku zostało przyjętych 60 osób). – Program kształcenia obejmuje m.in. zagadnienia geodezji, oceanologii, technik wydobywczych ropy i gazu, w tym łupkowego na lądzie oraz spod dna morskiego – dodaje dr inż. Hossein M. Ghaemi, prodziekan Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG.

Politechniki Krakowska, Wrocławska czy Rzeszowska na razie nie planują uruchamiania takich specjalności. Podobnie jak Politechnika Warszawska. – Według mnie kierunek studiów „wydobycie gazu z łupków" byłby trudny do jednolitego zdefiniowania ze względu na niezwykle obszerną tematykę – tłumaczy prof. Jarosław Arabas z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW.

Jego zdaniem poszukiwanie, wydobycie i zagospodarowanie gazu z łupków wiąże się z koniecznością rozwiązania zagadnień technicznych z obszarów geologii, geofizyki, technik wiertnicznych, ochrony środowiska, logistyki. Prof. Arabas uważa, że prace nad gazem z łupków mogą mieć charakter interdyscyplinarny.

Firmy, które mają koncesje na poszukiwanie i wydobycie gazu z łupków w Polsce, nie chcą szacować, ilu absolwentom uczelni mogą zaproponować pracę. – To będzie uzależnione od sytuacji na rynku – uważa Małgorzata Olczyk z PGNiG. Dodaje jednak, że w spółce zatrudnionych jest już wielu specjalistów m.in. po AGH, Uniwersytecie Warszawskim i Politechnice Warszawskiej.

Dlaczego uczelnie i firmy wydobywcze na razie podchodzą z dystansem do kształcenia młodych ludzi? Eksperci zwracają uwagę, że warunkiem przyspieszenia jest rozpoczęcie komercyjnego wydobycia gazu z łupków. Tymczasem potrzebujemy jeszcze kilku lat, aby rzetelnie oszacować, ile takiego gazu znajduje się w Polsce.

Z raportu Fundacji CASE – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych z 2012 r. wynika, że produkcja gazu łupkowego w Polsce spowoduje znaczący przyrost nowych miejsc pracy. Eksperci szacują, że średnio w roku (do 2018 r.) zatrudnienie wyniesie 2,2 tys. osób, a w latach 2018–2025 rocznie od 6,1 tys.  do 15,1 tys. osób (w zależności od tempa produkcji gazu). Wśród nich mogą się znaleźć absolwenci polskich uczelni. Ale te nie kwapią się do uruchomienia specjalnych kierunków.

Na razie jedynie Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie kształci  inżynierów, którzy mogą znaleźć pracę przy poszukiwaniu i wydobyciu gazu z łupków. Studia na kierunku „inżynieria naftowa i gazownicza" ruszyły po raz pierwszy w 2008 roku. – Nadal jesteśmy jedynym wydziałem w Polsce kształcącym inżynierów w tym zakresie i mamy już pierwszych absolwentów. Nie narzekają oni na brak ciekawych i dobrze płatnych ofert pracy w kraju i za granicą – tłumaczy prof. Andrzej Gonet, dziekan Wydziału Wiertnictwa, Nafty i Gazu AGH.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?