Absolwencie, powiedz uczelni, co robisz

Każda uczelnia ma wiedzieć, jak na rynku pracy radzą sobie jej byli studenci

Publikacja: 27.04.2011 03:32

Absolwencie, powiedz uczelni, co robisz

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Szukamy sposobu, jak najlepiej badać losy zawodowe absolwentów – przyznaje Jacek Przygodzki, rzecznik Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dotąd tylko nieliczne z ponad 400 szkół wyższych w kraju pytały absolwentów, jak sobie radzą na rynku pracy. Ale w październiku wchodzi w życie ustawa o szkolnictwie wyższym, która mówi o obowiązkowym monitorowaniu ich karier. Ma to pomóc dostosować programy kształcenia do potrzeb rynku pracy.

– Takie badania mogą służyć współpracy uczelni z pracodawcami. Studenci mogą np. wskazywać, jakie umiejętności zdobyte na uczelni okazały się przydatne – ocenia dr Jacek Męcina z UW, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Zaznacza jednak, że wartościowe badania na dużej grupie osób nie będą łatwe do wykonania, bo trudno będzie dotrzeć do absolwentów.

– Myśleliśmy o założeniu stowarzyszenia absolwentów, ale będzie to zbyt mała grupa, by przeprowadzać badanie – mówi Przygodzki. – Rozważamy też wprowadzenie kart absolwenta Uniwersytetu Wrocławskiego. Będzie można na nie np. uzyskać rabat na jakieś produkty czy usługi, a uczelnia będzie miała dane kontaktowe ich posiadaczy.

Badanie karier ma pomóc dostosować programy studiów do rynku pracy

Szkoły, które już śledzą losy byłych studentów, przyznają, że im więcej czasu upłynie od odebrania dyplomu, tym trudniej znaleźć chętnych do wypełniania ankiet. Politechnika Łódzka bada absolwentów od 2009 r. Na pytania oceniające np. przydatność przedmiotów ze studiów w znalezieniu pracy, mają odpowiadać: przed obroną pracy dyplomowej oraz pół roku, rok, trzy lata i pięć lat po ukończeniu studiów. – W chwili obrony pracy magisterskiej ankiety wypełniło 70 proc. studentów. Po roku było to już ok. 50 proc. – mówi Grzegorz Kierner z biura karier uczelni.

Resort nauki nie podpowiada, jak śledzić losy absolwentów. – Rozwiązania zależą od uczelni – mówi Bartosz Loba, rzecznik ministerstwa. – Niektóre, np. Akademia Górniczo-Hutnicza, od lat prowadzą taki monitoring.

– Podczas uroczystości rozdania dyplomów absolwenci najchętniej wypełniają ankiety papierowe. Mniejszą skuteczność mają ankiety mejlowe czy telefoniczne – stwierdza Bartosz Dembiński, rzecznik AGH. Z badania absolwentów z rocznika 2009 wynika, że ponad 70 proc. szukało pracy nie dłużej niż trzy miesiące.

Resort zastrzega w ustawie, że dane trzeba zbierać "w szczególności po trzech i pięciu latach od dnia ukończenia studiów". – Określamy minimalną częstotliwość, a uczelnie mogą dokonywać badań częściej. Co roku i nawet zaraz po zakończeniu studiów. I na taką praktykę liczymy – wyjaśnia Loba.

Resort nie nakłada też obowiązku publikowania raportów z badania. Biuro Karier Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, które przeprowadza badania od 2008 r., zamieszcza raporty w Internecie. Można się z nich np. dowiedzieć, że absolwenci matematyki znajdują pracę w bankowości, a historii zajmują się m.in. sprzedażą dzieł sztuki.

– Takie przykłady pokazują studentom możliwości wyboru ścieżki zawodowej. Często osoby, które wybrały studia zgodnie ze swą pasją, nie widzą wielu możliwości pracy dla siebie i nie wierzą, że można tę pasję połączyć z pracą zawodową – mówi Tomasz Jankowski z Biura Karier UMK.

Na Politechnice Łódzkiej wyniki badań już wpływają na zmianę programów. – Dowiedzieliśmy się, że absolwentom brakuje nie wiedzy, ale tzw. umiejętności miękkich – mówi prof. Krzysztof Jóźwik, prorektor ds. kształcenia. – Staramy się więc oferować studentom dodatkowe szkolenia np. z umiejętności rozwiązywania zespołowo problemów albo z przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej.

Według Męciny lepiej być ostrożnym ze zmianą programów studiów. – Odnotowanie, co robią absolwenci, jest zupełnie czymś innym niż zderzenie ich umiejętności z potrzebami rynku pracy. Ocena programu kształcenia dokonana przez kogoś zaraz po studiach będzie zupełnie inna niż osoby, która funkcjonuje już kilka lat na rynku pracy – podkreśla.

 

– Szukamy sposobu, jak najlepiej badać losy zawodowe absolwentów – przyznaje Jacek Przygodzki, rzecznik Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dotąd tylko nieliczne z ponad 400 szkół wyższych w kraju pytały absolwentów, jak sobie radzą na rynku pracy. Ale w październiku wchodzi w życie ustawa o szkolnictwie wyższym, która mówi o obowiązkowym monitorowaniu ich karier. Ma to pomóc dostosować programy kształcenia do potrzeb rynku pracy.

Pozostało 89% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?