Stosując mnemotechniki, czyli sztuczki zapamiętywania, można szybciej przyswoić materiał.
Przede wszystkim warto wiedzieć, że im jest dłuższy materiał, który mamy zapamiętać, tym więcej czasu potrzebujemy na jego przyswojenie. Mówi o tym tzw. prawo Foucaulta – gdy zapamiętywany materiał jest obszerny, to czas poświęcony na opanowanie kolejnego elementu wzrasta szybciej aniżeli jego objętość. To znaczy, że na początku wkuwania idzie nam o wiele lepiej i szybciej niż, powiedzmy, po godzinie nauki. Dlatego warto rozdzielić materiał i robić przerwy na odpoczynek. Dobrych efektów dostarcza także tak zwane podwójne kodowanie. Polega ono na tym, że ten sam materiał zapamiętujemy zarówno w kodzie semantycznym, czyli znaczeniowym, jak i kodzie wyobrażeniowym. Na przykład ucząc się wzoru matematycznego, zapamiętajmy, jakie ma on znaczenie, do jakich znaczeń matematycznych się odnosi. Dodatkowo wyobraźmy sobie, jak rysujemy ten wzór patykiem na piasku. Wówczas, gdy zapomnimy wzór, możemy odtworzyć sobie jego poszczególne symbole, powracając do rysowania wzoru na piasku. Większość mnemotechnik bazuje na strategiach wyobrażeniowych. Możemy na przykład wyobrażać sobie naszą drogę na uczelnię, a za każdym rogiem widzieć datę do zapamiętania. Możemy także wyobrażać sobie drzewo, a na każdej gałęzi kartkę z definicją, jaką mamy zapamiętać. Drzew może być oczywiście mnóstwo, inne tematy na dębie, inne na kasztanowcu. Ucząc się budowy serca, należy sobie wyobrazić, jak po nim podróżujemy, widzimy komory i przedsionki, aortę i tak dalej. Taka forma porządkuje wiedzę, utrwala ją i łatwiej ją potem odtworzyć.
Egzaminy to dla wielu żaków ogromne nerwy. Jak radzić sobie ze stresem, by nie paraliżował?
Stres najczęściej towarzyszy tym, którzy nie są dość dobrze przygotowani. Trzeba wiedzieć, że stres przed, jak również podczas samego egzaminu jest naturalny. To, jak silnie go odczuwamy, zależy w dużej mierze od nas samych, a dokładnie od tego, jak oceniamy możliwości radzenia sobie z sytuacją stresową. Zestresowany człowiek odczuwa lęk, strach, złość, czasem doświadcza zaburzeń pamięci, trudności ze skupieniem uwagi. Zdarza się, że zapomina wszystko, czego się nauczył. Towarzyszą temu także zmiany fizjologiczne oraz biochemiczne, takie jak pocenie się dłoni czy skurcze żołądka. Każdy z nas inaczej reaguje w określonej sytuacji. Dla jednych stresem będzie wizyta w zakładzie fryzjerskim, dla innych ta sama okoliczność będzie źródłem przyjemności i relaksu. Są jednak i takie sytuacje, które w zasadzie w każdym z nas wywołują poczucie zagrożenia. Dla studentów to egzaminy. Warto się dobrze do nich przygotować, by czuć się pewniej.