W nauczaniu historii bez zmian

Bronisław Komorowski, historycy i minister edukacji dyskutowali wczoraj o modelu nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych

Publikacja: 16.04.2012 21:17

W nauczaniu historii bez zmian

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Debata u prezydenta nie przyniosła przełomu. Od wielu tygodni różne środowiska protestowały przeciw propozycji MEN, które reformując nauczanie w szkołach ponadgimnazjalnych zaproponowało, by uczniowie, którzy nie zdecydują się na wybór profilu humanistycznego, od drugiej klasy poznawali historię tylko przez wybrane wątki tematyczne w ramach przedmiotu uzupełniającego "Historia i społeczeństwo". Wczoraj minister edukacji Krystyna Szumilas zadeklarowała, że w każdym podręczniku do nauczania tego przedmiotu będzie musiał zostać opisany wątek "Ojczysty panteon i ojczyste spory". – Podjęłam decyzję, by każdy podręcznik zawierał te treści. W innym przypadku nie zostanie dopuszczony do użytku – stwierdziła. Dodała, że w jej ocenie ten wątek powinien być przerobiony w każdej szkole.

Bronisław Komorowski powiedział, że temu tematowi powinna zostać nadana specjalna ranga, ponieważ stanowi on fundament budowy wychowania obywatelskiego. – Nie może się zdarzyć tak, że młodzież nie będzie się uczyć o naszych bohaterach. Uważam, że ten blok powinien być obligatoryjny – powiedział prezydent. Dodał, że w jego ocenie obowiązkowo powinien być też realizowany temat "Rządzący i rządzeni".

Postulat obligatoryjności wątku "Ojczysty Panteon..." zgłosił prof. Andrzej Nowak.

Historycy z nadzieją patrzą na efekty debaty. – Prezydent jasno oznajmił, że w jego ocenie treści dotyczące polskiego dziedzictwa kulturowego winny być obowiązkowo wykładane w ramach przedmiotu "Historia i społeczeństwo – mówi "Rz" prof. Jan Żaryn. Dodaje, że pośrednio stwierdziła to minister edukacji.

– Mam nadzieję, że zostanie to zapisane w odpowiednim rozporządzeniu.

Wczorajsze deklaracje prezydenta i minister nie oznaczają jednak większych zmian. Zgodnie z nową podstawą programową nauczyciele w ramach "Historii i społeczeństwa" będą musieli przerobić dowolne cztery z dziewięciu wskazanych przez MEN tematów.

Debata u prezydenta nie przyniosła przełomu. Od wielu tygodni różne środowiska protestowały przeciw propozycji MEN, które reformując nauczanie w szkołach ponadgimnazjalnych zaproponowało, by uczniowie, którzy nie zdecydują się na wybór profilu humanistycznego, od drugiej klasy poznawali historię tylko przez wybrane wątki tematyczne w ramach przedmiotu uzupełniającego "Historia i społeczeństwo". Wczoraj minister edukacji Krystyna Szumilas zadeklarowała, że w każdym podręczniku do nauczania tego przedmiotu będzie musiał zostać opisany wątek "Ojczysty panteon i ojczyste spory". – Podjęłam decyzję, by każdy podręcznik zawierał te treści. W innym przypadku nie zostanie dopuszczony do użytku – stwierdziła. Dodała, że w jej ocenie ten wątek powinien być przerobiony w każdej szkole.

Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście