Tu najlepiej uczą do matury

Dobre licea to nie tylko domena dużych miast. W krajowej czołówce są placówki z Sierpca, Jasła czy Poniatowej.

Publikacja: 03.01.2014 04:40

VIII LO im. Władysława IV w Warszawie

VIII LO im. Władysława IV w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Warszawskie VIII LO im. Władysława IV to szkoła, która najbardziej rozwija wiedzę uczniów z języka polskiego. XII LO im. Stanisława Wyspiańskiego w Łodzi – z matematyki. LXVII LO im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego z Warszawy ma największe sukcesy w zakresie przedmiotów humanistycznych, a Społeczne LO w Żarach w przyrodniczych.

Takie wnioski płyną z zestawienia edukacyjnej wartości dodanej (EWD), które prowadzi Instytut Badań Edukacyjnych. To sposób oceny, jak szkoła rozwija potencjał, umiejętności i wiedzę ucznia.

W grupie szkół, które odnoszą największe sukcesy edukacyjne, jest wiele placówek, które nie figurują w krajowych rankingach najlepszych liceów. Sporym zaskoczeniem są dwa licea z Sierpca i kolejne położone nieopodal w Zawidzu Kościelnym, które znalazły się w pierwszej dziesiątce szkół z najwyższym EWD w zakresie matematyki oraz przedmiotów matematyczno-przyrodnicznych.

Ewa Nowakowska, dyrektor szkoły LO im. majora Henryka Sucheckiego w Sierpcu, przyznaje, że jej szkoła cieszy się sporą renomą i do klas z rozszerzoną matematyką ma wielu chętnych. – Większość moich absolwentów zasila potem politechniki: warszawską i gdańską – mówi Nowakowska.

Na czym polega jej sukces? Liceum współpracuje blisko z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Płocku, dzięki czemu uczniowie mają dostęp do kadry i pracowni akademickich. – Mamy sporą ofertę zajęć dodatkowych dla uczniów. Szkoła pracuje też w ferie – opowiada dyrektor.

Jej kolega po fachu Piotr Tyndorf, dyrektor LO w Zespole Szkół Nr 1 w Sierpcu, nie krył zaskoczenia z tak dobrego wyniku swojej placówki, szczególnie że liceum w ramach tego zespołu funkcjonuje dopiero piąty rok. Tu także szkoła pracuje w ferie zimowe w ramach tzw. białej szkoły. – Zadbaliśmy też o to, by efektywnie wykorzystać czas pracy nauczycieli w ramach dodatkowej godziny pensum. Przeznaczyliśmy ją na realizację zajęć dodatkowych – mówi Tyndorf. Jego szkoła sięgnęła także po środki unijne, które zostały przeznaczone na dodatkowe zajęcia z matematyki i fizyki.

To dzięki temu tym szkołom z Sierpca udało się podnieść kwalifikacje absolwentów gimnazjów, którzy do nich trafili. EWD porównuje bowiem wynik egzaminu, jaki uczeń zdaje na wejściu, do danego typu szkoły (w przypadku liceum jest to egzamin gimnazjalny), z wynikami egzaminu kończącego szkołę, czyli matury. Jeżeli uczeń otrzymał wynik powyżej oczekiwanego (ten określony jest na poziomie wejściowym), uznaje się, że szkoła rozwinęła jego potencjał, EWD ma wtedy wartość dodatnią. Im jest ona wyższa, tym lepiej.

Z kolei sukces III LO im. Unii Lubelskiej z Lublina, jednego spośród aż trzech lubelskich szkół ogólnokształcących, które znalazły się w pierwszej dziesiątce placówek o najwyższym EWD w przedmiotach humanistycznych, to efekt rozwijanego od blisko 20 lat autorskiego programu diagnozowania wiedzy uczniów.

– Już na wejściu do szkoły uczniowie zdają wewnętrzny egzamin określający stan ich wiedzy. Potem po I i II klasie piszą tzw. małą maturę, podobny test mają jeszcze w trzeciej klasie przed właściwym egzaminem dojrzałości. Dzięki temu nauczyciele na bieżąco śledzą postępy uczniów i są w stanie odpowiednio modyfikować program nauczania – opowiada Grzegorz Lech, dyrektor tej placówki, który nie kryje, że to właśnie jego szkołę kończyła spora część elit lubelskiej palestry.

Tomasz Derecki, dyrektor XII LO w Łodzi, placówki najlepiej w kraju rozwijającej kompetencje uczniów w zakresie matematyki, przyznaje, że to efekt przede wszystkim doboru kadry. – Mamy najlepszych matematyków w Łodzi – mówi Derecki. Jednak od razu zaznacza, że nauka w jego placówce wymaga od uczniów bardzo ciężkiej pracy.

Liceum Dereckiego z powodzeniem rywalizuje z konkurencyjną placówką, którą w oparciu na swojej kadrze i zapleczu kilka lat temu otworzyła Politechnika Łódzka.

Roman Dolata, profesor w Instytucie Badań Edukacyjnych, opiekun naukowy pracowni EWD, wskazuje, że wynikom tego zestawienia powinni się przyjrzeć ci gimnazjaliści, którzy nie myślą o renomowanych szkołach, ale rozważają wybór liceów o podobnych wynikach matur. – EWD pokazuje, jaką szansę na postęp i jaką efektywność kształcenia oferuje szkoła ?– mówi Dolata.

Najlepsze licea według wyników EWD dla poszczególnych przedmiotów – w porządku alfabetycznym

Przedmioty przyrodnicze

- ?II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego ?w Warszawie

- IV Liceum Ogólnokształcące w Jaśle

- ?XII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Łodzi

- ?XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Zespole Szkół nr 82 w Warszawie

- ?Liceum Ogólnokształcące im. mjr. Henryka Sucharskiego w Sierpcu

- ?Liceum Ogólnokształcące nr II im. Joachima Chreptowicza w Ostrowcu Świętokrzyskim

- ?Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół ?nr 1 w Sierpcu

- ?Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Samorządowych w Zawidzu Kościelnym

- ?Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące ?nr 81 SGH w Warszawie

- ?Społeczne Liceum Ogólnokształcące ?w Żarach

Matematyka

- IV Liceum Ogólnokształcące w Jaśle

- ?XII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Łodzi

- ?XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Zespole Szkół nr 82 w Warszawie

- ?Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poniatowej

- ?Liceum Ogólnokształcące im. mjra Henryka Sucharskiego w Sierpcu

- ?Liceum Ogólnokształcące nr II im. Joachima Chreptowicza w Ostrowcu Świętokrzyskim

- ?Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół ?nr 1 w Sierpcu

- ?Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Samorządowych w Zawidzu Kościelnym

- ?Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej

- ?Zespół Szkół i Placówek Oświatowych ?w Bielsku-Białej V Liceum ?Ogólnokształcące

Język polski

- ?lII Liceum Ogólnokształcące im. Unii Lubelskiej w Lublinie

- ?VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV w Warszawie

- ?XVI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Charles'a de Gaulle'a w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Poznaniu

- ?XXI Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki w Lublinie

- ?LXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie

- ?Liceum Dwujęzyczne nr IV we Wrocławiu

- ?Liceum Ogólnokształcące nr XII im. Bolesława Chrobrego we Wrocławiu

- ?Pijarskie Liceum Ogólnokształcące Królowej Pokoju w Łowiczu

- ?Prywatne Salezjańskie Liceum Ogólnokształcące im. św. Dominika Savio we Wrocławiu

- ?Zespół Szkół UMK – Liceum Akademickie?w Toruniu

Przedmioty humanistyczne

- ?III Liceum Ogólnokształcące im. Unii Lubelskiej ?w Lublinie

- ?VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława ?IV w Warszawie

- ?XIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole ?Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Szczecinie

- ?XVI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Charles'a de Gaulle'a w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Poznaniu

- ?XXI Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki w Lublinie

- ?LXIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zespole Szkół nr 54 ?w Warszawie

- ?LXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie

- ?Pallotyńskie Liceum Ogólnokształcące ?im. Stefana Batorego w Lublinie

- ?Zespół Szkół UMK – Liceum Akademickie ?w Toruniu

Warszawskie VIII LO im. Władysława IV to szkoła, która najbardziej rozwija wiedzę uczniów z języka polskiego. XII LO im. Stanisława Wyspiańskiego w Łodzi – z matematyki. LXVII LO im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego z Warszawy ma największe sukcesy w zakresie przedmiotów humanistycznych, a Społeczne LO w Żarach w przyrodniczych.

Takie wnioski płyną z zestawienia edukacyjnej wartości dodanej (EWD), które prowadzi Instytut Badań Edukacyjnych. To sposób oceny, jak szkoła rozwija potencjał, umiejętności i wiedzę ucznia.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu