Szkolnictwo wyższe będzie bardziej praktyczne

Kompetencje uzyskane poza uczelnią pozwolą uzyskać dyplom – to jedna ze zmian, która zacznie obowiązywać ?w rozpoczynającym się właśnie roku akademickim.

Publikacja: 01.10.2014 02:00

Szkolnictwo wyższe będzie bardziej praktyczne

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Zdaniem środowiska akademickiego to kluczowa nowość, dzięki której certyfikowane będą doświadczenia zawodowe uzyskane poza formalnym systemem kształcenia.

– Pozwoli to na uzyskanie dyplomu osobom, które nie miały możliwości studiować, a jednocześnie są fachowcami w jakiejś dziedzinie – mówi prof. Wiesław Banyś, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Zwraca uwagę, że takie rozwiązania są stosowane w wielu krajach Unii Europejskiej, np. Francji czy Holandii, i mają na celu zwiększenie odsetka osób dorosłych, które się dokształcają.

Rektorzy wskazują także na zmiany w zakresie prowadzenia studiów o profilu ogólnoakademickim, które od tego roku będą mogły być prowadzone tylko przez te wydziały uczelni, które mają prawo do nadawania stopnia doktora habilitowanego, ma to podnieść jakość tego typu studiów. Pozostałe będą miały prawo kształcić jedynie w profilu praktycznym. Jednocześnie będą musiały zapewnić studentom co najmniej trzymiesięczne praktyki. Uczelnie otrzymały także szersze możliwości w zakresie zatrudniania do prowadzenia zajęć czy warsztatów osób, które posiadają doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią, czy też tworzenia kierunków studiów wspólnie z pracodawcą.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zwraca uwagę na kolejną, trzecią już transzę podwyżek, jaka trafi do nauczycieli akademickich. W sumie w budżecie na 2015 r. do uczelni trafi ok. 16 mld zł, to o 900 mln zł więcej niż w tym roku. Resort jako swój sukces wymienia szybką nowelizację prawa o szkolnictwie wyższym, dzięki której zniesiono między innymi obowiązek odpłatności za drugi kierunek studiów. Dzięki tej nowelizacji uczelniom ma być też łatwiej się konsolidować.

– Dzięki tym zmianom, uczelnie będą mogły określać ściślejsze zasady współpracy np. przy gospodarowaniu mieniem, współprowadzeniu kierunków studiów – na przykład tak, by nie powtarzać tych samych kierunków w każdej z uczelni związku – wyjaśnia prof. Banyś. Tego typu ściślejsza współpraca ma też ułatwić skuteczne pozyskiwanie środków – na rozwój uczelni, badania naukowe czy rozwój oferty dydaktycznej.

Studenci jako swój sukces wymieniają wprowadzenie zmian w systemie zawierania umów z uczelniami. – Teraz ma być to zamknięty katalog opłat, które uczelnia może pobrać od studenta. Z góry ma być określona także ich stawka. Ponadto uczelnie nie będą mogły domagać się opłat od studentów, z którymi nie podpisały umowy – wyjaśnia Piotr Müller, przewodniczący Parlamentu Studentów RP.

Wygląda na to, że rozpoczynający się rok akademicki będzie czasem dyskusji nad reformą systemu finansowania szkolnictwa wyższego. Minister nauki już zapowiedziała wprowadzenie systemu premiowania najlepszych jednostek naukowych. Studenci wskazują na potrzebę podobnych zmian w obszarze dydaktyki. Tak aby uczelnie w obliczu niżu demograficznego nie były zmuszone do obniżania wymagań i przyjmowania wszystkich chętnych, aby zapewnić sobie środki, które obecnie są przekazywane im jedynie na podstawie liczby studentów.

Zdaniem środowiska akademickiego to kluczowa nowość, dzięki której certyfikowane będą doświadczenia zawodowe uzyskane poza formalnym systemem kształcenia.

– Pozwoli to na uzyskanie dyplomu osobom, które nie miały możliwości studiować, a jednocześnie są fachowcami w jakiejś dziedzinie – mówi prof. Wiesław Banyś, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Zwraca uwagę, że takie rozwiązania są stosowane w wielu krajach Unii Europejskiej, np. Francji czy Holandii, i mają na celu zwiększenie odsetka osób dorosłych, które się dokształcają.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu