W tej szkole w Zamościu wszyscy uczniowie otrzymują świadectwa z paskiem

- Żaden z naszych uczniów nie ginie w tłumie niewyróżnionych, bo każdy z nich może pasek dostać. U nas każdy talent jest zauważony i doceniony – mówi Dorota Pintal, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.

Publikacja: 16.06.2023 16:48

Świadectwa, które otrzymują uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi  w Zamośc

Świadectwa, które otrzymują uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu

Foto: archiwum prywatne

Ilu uczniów chodzi do Pani szkoły? 

Niespełna 300. Dokładnie 270.

Ilu z nich ma specjalne potrzeby edukacyjne?

W szkole są uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. A w tej chwili takich uczniów mamy 56.

Pani szkoła zaskoczyła wręczając wszystkim uczniom świadectwa z paskiem. Skąd taki pomysł?

To nie był nasz pomysł, ale Wioletty Matusiak z Cieszyna, która rozpropagowała tę ideę w Polsce. My w tym roku po raz trzeci realizujemy ten projekt. Na naszym rynku, w tym naszym środowisku zamojskim i w okolicach nikt nigdy tego wcześniej nie robił.

Ja natknęłam się na Wiolettę Matusiak, bo jestem zaangażowana w różne projekty na rzecz edukacji, i my się spotykamy podczas różnych takich działań. Śledziłam ją też gdzieś w mediach społecznościowych. I stąd ten pomysł z takimi świadectwami.

Generalnie polega on na tym, że wymyślamy kategorie, w których możemy wyróżnić naszych uczniów. W tej chwili jest ich osiem.

W naszej szkole myśmy tę ideę jeszcze trochę zmodyfikowali i poszerzyli. Poza tymi wymyślonymi przez Wiolettę, wymyśliliśmy też własne kategorie, w których można wyróżnić uczniów jak ekolog – osoba dbająca o środowisko, czy osoba dbająca o - innych, budująca relacje. I to się przyjęło.

Czytaj więcej

Facetka_z_Poradni: uczniowie powinni mieć takie same świadectwa. Wszyscy z paskami

Jak przyjęto ten pomysł w szkole?

Już na początku grupa naszych nauczycieli bardzo entuzjastycznie do tego podeszła. Zrobiłam takie spotkanie w tej sprawie, przedstawiłam ideę.

W pierwszym roku to była taka niespodzianka, bo to było pierwszy raz, nikt o tym nie wiedział, żaden uczeń. Więc te paski to było takie duże zaskoczenie. Nawet ośmioklasiści mówili z takim wzruszeniem, że nigdy nie dostali świadectwa z paskiem, że to jest ich pierwszy pasek w życiu, co było dla mnie zadziwiające i bardzo wzruszające.

Od ubiegłego roku już to nie jest taka niespodzianka, bo dzieci już wiedzą, że dostaną taką pamiątkę, takie docenienie. Wiem nawet, że niektórzy wychowawcy wspólnie z dziećmi ustalają, w czym one są najlepsze, jaki pasek chciałoby dziecko dostać.

A dodatkowo – robimy tak, że na każdym pasku, a to jest taka obrączka, którą zakładamy na świadectwo, bo inaczej nie możemy, to na tylnej części jest dedykacja od nauczycieli, za co uczeń jest wyróżniany. A często jest to szczegółowe wskazanie osiągnięć ucznia.

No właśnie. Co oznaczają te różne kolory pasków na świadectwach, które otrzymują pani uczniowie? Może pani wytłumaczyć.

Taki np. kolor niebieski oznacza, że uczeń ma talenty technologiczne, cyfrowe związane z aplikacjami komputerowymi. Bierze udział w szkole programowania czy informatyki czyli ma mocno rozbudowane kompetencje cyfrowe.

Z kolei pasek żółty oznacza osobę wrażliwą na krzywdę drugiego człowieka i staje w obronie słabszych, działa w wolontariacie, pomaga seniorom, działa na rzecz samorządu. A pasek zielony oznacza osobę, która jest ekologiem. Jest zainteresowana przyrodą, lubi eksperymentować, działa na rzecz ochrony przyrody.

Pasek pomarańczowy oznacza, że uczeń jest aktywny w sporcie, a różowy – oznacza artystę, osobę, która lubi muzykę, która tworzy. Nie tylko muzykę, ale też biżuterię, buduje z klocków czy samodzielnie szyje, fotografuje czy haftuje. Oznacza wszystko co jest związane z twórczością artystyczną.

A pasek fioletowy oznacza osobę, która poszukuje, która często zadaje trudne pytania, która jest taka świadoma siebie, zna swoje mocne strony. Jest zaradna, samodzielna.

I taki pasek, który nasza szkoła dołożyła to pasek brązowy. Oznacza osobę, która jest dobrym obserwatorem czyli obserwuje środowisko, potrafi wyciągać wnioski ze swoich obserwacji. To wyróżnienie w kategorii uważności na drugiego człowieka, budowania z nim relacji, ale też w kontekście przyrodniczym.

archiwum prywatne

Co takie świadectwo z paskiem daje uczniom?

Myślę, że dzięki takim paskom każdy z uczniów jest jakoś wyróżniony. Nie ma tak, że jest tylko grupa uczniów, która dostaje świadectwa z biało-czerwonym paskiem, bo zawsze się uczą i osiągają najlepsze wyniki. To jest ok, bo dzieci się uczą i takie są zasady, więc dostają nagrodę w takiej postaci.

Ale jest też tak, że nie każdy uczeń, może taki pasek dostać, bo nie każdy jest w stanie takie wyniki osiągnąć, nie każdy ma takie możliwości.

A szkoła w której jest tak dużo dzieci z orzeczeniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które też otrzymują paski biało-czerwone na świadectwach, bo u nas też są dzieci, które są bardzo uzdolnione, bardzo zaangażowane w naukę, uczą się dużo, bo są bardzo zmotywowane. Ale jednak jest też dużo dzieci, które mają trudności z nauką. Nasza szkoła, to szkoła integracyjna, więc idzie za tym taka atmosfera, że nasza szkoła wspiera dzieci z trudnościami.

Takie dzieci się gromadzą w mojej szkole, a dzięki takim świadectwom, każde z nich czuje, że jest docenione, każde czuje się dostrzeżone i zauważone.

Żaden z uczniów nie ginie w tłumie niewyróżnionych, bo każdy z nich może taki pasek dostać, a każdy talent jest zauważony i doceniony. A to jest dla każdego dziecka ogromną satysfakcją.

Czyli takie świadectwo buduje w uczniach poczucie, że każdy z nich jest niezwykły i osiąga jakieś sukcesy w szkole?

Tak. I dodatkowo każdy jest ważny. Dla nas, nauczycieli, każdy z uczniów jest ważny.

Jak takie rozwiązanie przyjęli rodzice uczniów?

Powiem szczerze, że te reakcje, z którymi ja się spotkałam, to była taka duża życzliwość.

Jak w każdym środowisku rodzice są różni. Jedni to doceniają, a inni uważają, że to jest normalne. Jak ktoś nie doświadcza innych sytuacji i trafia do szkoły, która tak dużo uważności poświęca dziecku, to taki rodzic uważa, że tak jest zawsze i wszędzie.

Ale są rodzice, którzy dostrzegają nasze starania, dostrzegają taką inność w szkole. Całkiem niedawno dostałam takiego maila od mamy ucznia, która mi napisała, że „stworzyła pani niesamowitą szkołę, szkołę dla każdego dziecka, gdzie każde dziecko jest doceniane, i gdzie każdy uczeń może otrzymać pasek. To dla mnie było ważne, aż mi łzy stanęły w oczach.

Namawiałaby pani innych dyrektorów by też skorzystali z takiego wyróżniania wszystkich uczniów? Dlaczego?

Oczywiście. Uważam, że to jest wspaniały krok do budowania wspaniałych relacji między nauczycielami, a uczniami, ale też między samymi uczniami. Oni też dostrzegają, że nie tylko oni są dobrzy, nie tylko oni dostali wyróżnienie, ale każdy z kolegów ma jakiś swój talent.

Ilu uczniów chodzi do Pani szkoły? 

Niespełna 300. Dokładnie 270.

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szkoły podstawowe i średnie
Edukacja obywatelska zastąpi HiT. Jednak pełne zmiany dopiero od 2025 r.
Szkoły podstawowe i średnie
Uczniowie z Ukrainy. Zagubieni i niewidoczni w polskim systemie
Szkoły podstawowe i średnie
WDŻ do likwidacji. Jest decyzja MEN co w zamian
Szkoły podstawowe i średnie
„Rzeczpospolita” udostępnia subskrypcje rp.pl: współpraca na rzecz lepszej edukacji
Szkoły podstawowe i średnie
Będą e-podręczniki. Uczniowie nie będą musieli już dźwigać ciężkich tornistrów