Pracownicy chcą się rozwijać, firmy nie spieszą z odpowiedzią

Niemal połowa Polaków wytyka swoim pracodawcom, że nigdy nie zapytali ich o potrzeby co do szkoleń i kursów.

Publikacja: 08.08.2022 03:00

Pracownicy chcą się rozwijać, firmy nie spieszą z odpowiedzią

Foto: Adobe Stock

Firma Randstad zapytała Polaków, czy organizacja, w której są zatrudnieni, dba o ich rozwój. Odpowiedzi okazały się zaskakujące i niestety raczej rozczarowujące. Nieco ponad połowa pracowników jest zadowolona z oferty pracodawcy w stopniu dużym lub średnim, co czwarty pytany uważa, że w małym stopniu, a aż 17 proc. ocenia, że firma nie dba o ich rozwój w ogóle.

Ważny rozwój

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja pod względem rozpoznawania potrzeb pracowników przez przedsiębiorstwa. Okazuje się, że aż 46 proc. respondentów nigdy nie zostało o to zapytane, a kolejne 12 proc. – tylko raz w czasie całego okresu zatrudnienia. – To niepokojące wyniki, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że lepsze perspektywy rozwoju są jedną z głównych przyczyn, na równi z kwestią wynagrodzeń, zmiany miejsca zatrudnienia – zauważają eksperci Randstad.

– Pracownicy mówią wprost i potwierdzają to różne badania: nie będzie rozwoju, nie będzie szkoleń, to odejdziemy – komentuje Rafał Glogier-Osiński, ekspert rynku pracy, szef firmy LMC Polska. – Dlatego dziś tak ważne jest, by dbać o poczucie, że obecni i przyszli pracownicy są zaopiekowani pod tym względem – zaznacza.

O tym, jak ważna dla pracowników jest oferta firmy dotycząca podnoszenia kompetencji, świadczą też wyniki projektu „Najbardziej pożądany pracodawca” prowadzonego przez Antal i Kodilla.com.

Okazuje się, że wśród najbardziej oczekiwanych benefitów, na drugim miejscu po premiach i bonusach finansowych, jest edukacja (np. kursy językowe finansowane przez firmę).

– Szkolenia czy kursy oferowane przez pracodawcę są istotne dla pracowników w niemal każdej branży – zaznacza Magdalena Rogóż z Kodilla.com. – Szczególne znaczenie mają w branży IT, gdzie trzeba się mierzyć z dużą dynamiką zmian technologicznych na co dzień. Specjaliści IT chcą się ciągle rozwijać.

– Badania wskazują, że Polacy charakteryzują się dużą chęcią do podnoszenia, a nawet zmiany swoich kwalifikacji – zaznacza prof. Jacek Męcina z Uniwersytetu Warszawskiego, b. wiceminister pracy.

Ta skłonność spada wraz z wiekiem, ale wciąż pozostaje wysoka.

Czytaj więcej

Jesteś dobry i kusi cię konkurencja? Otrzymasz kontrofertę

Małe mało szkolą

– Jeśli chodzi o inwestycje przedsiębiorstw w kapitał ludzki, to sytuacja rzeczywiście nie jest najlepsza, wypadamy pod tym względem poniżej średniej w Unii Europejskiej – podkreśla prof. Jacek Męcina.

– Nie można powiedzieć, że polskie firmy w ogóle nie szkolą pracowników. Mamy bardzo zróżnicowany rynek, a niestety mniejsze firmy mają w tym zakresie znacznie mniejszy potencjał – zaznacza Robert Lisicki, dyrektor departamentu pracy w Konfederacji Lewiatan.

I tak, wysoki odsetek dużych i średnich przedsiębiorstw – 85–90 proc. – szkoli pracowników. Ale wśród małych firm ten odsetek wynosić może raptem ok. 40 proc. Duże firmy chętniej monitorują potrzeby kompetencyjne – systematyczne badania prowadzi niemal połowa dużych firm i tylko co czwarta wśród małych. Gdy zaś na stanowisku pracy pojawia się luka w umiejętnościach pracowników, większość firm woli poszukać nowego pracownika, zwykle na zewnątrz organizacji. Mniej niż co trzecia decyduje się na szkolenie własnego personelu, by ów poziom kompetencji został przez nich osiągnięty.

Cyfrowe i zielone kompetencje

– Mimo wszystko trzeba mieć nadzieję, że presja ze strony pracowników zacznie przynosić owoce. Dziś mamy wielką lukę, jeśli chodzi o kompetencje cyfrowe, pod tym względem jesteśmy w ogonie Europy. Jeśli tego nie poprawimy, grozi nam wzrost technologicznego bezrobocia – zaznacza prof. Męcina.

– Około 70 proc. badanych przez Randstad pracowników nie odczuwa poprawy dbałości pracodawców o ich rozwój w stosunku do sytuacji sprzed pandemii. Nie widać więc dużych postępów, choć przecież to niezwykle istotna sprawa. Pilnie potrzebujemy podniesienia kompetencji cyfrowych, ale też wiedzy o szeroko pojętej zielonej transformacji, która dotyka praktycznie każdą firmę – podkreśla dyr. Lisicki.

I dodaje, że w tym celu przydałoby się wsparcie systemowe, w tym finansowe, ze strony publicznej. Niestety, utworzony kilka lat temu Krajowy Fundusz Szkoleń, zasilany środkami z Funduszu Pracy, który ma służyć wzmacnianiu kompetencji pracujących, dostosowując je do zmieniających się wymagań rynku pracy i gospodarki, raczej jest zwijany niż rozwijany.

Czytaj więcej

Badanie Harvarda: Wyższe zarobki dzięki bogatym przyjaciołom z dzieciństwa

Stacjonarnie czy online

Randstad zapytał też pracowników o ich preferencje dotyczące formy i czasu szkoleń. Wyniki są ciekawe: dla większości ankietowanych (60 proc.) najlepszą formą byłyby grupowe szkolenia stacjonarne, a dla 27 proc. – indywidualne stacjonarne ćwiczenia z trenerem. Mniejszą popularnością cieszą się szkolenia online.

Nieco inaczej wyglądają preferencje pracujących w zależności od wieku. Okazuje się, że w grupie młodych ludzi, do 29 lat, znacznie więcej osób wskazuje szkolenia online.

Kiedy czas na naukę

Z kolei najwięcej, bo 66 proc. badanych chciałoby, by szkolenia odbywały się w godzinach pracy. Dla 19 proc. jest to zależne od potrzeb – mogą odbywać się zarówno w godzinach pracy, jak i poza nimi. Tylko 8 proc. to zwolennicy szkoleń w dni powszednie, poza godzinami pracy, 7 proc. – w dni wolne.

– Trudno się dziwić, że większość z nas chce podnosić swoje kompetencje, ale w godzinach pracy. Wiele osób nie jest w stanie wygospodarować dodatkowych dwóch godzin w napiętym zwykle harmonogramie dnia, nawet jeśli jest to inwestycja w rozwój zawodowy – podkreśla Łukasz Komuda, specjalista rynku pracy z Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.

Eksperci uważają, że firmy mają dosyć duże pole do poprawy, jeśli chodzi o dostosowanie swojej oferty szkoleniowej do oczekiwań pracowników. Oferty takie powinny być jednak dostosowane do potrzeb zatrudnionych.

Młodym warto organizować sesje treningowe online, a wszystkim zatrudnionym należy próbować tak przeorganizować dzienny rozkład obowiązków, by starczyło czasu i na pracę, i na naukę.

Firma Randstad zapytała Polaków, czy organizacja, w której są zatrudnieni, dba o ich rozwój. Odpowiedzi okazały się zaskakujące i niestety raczej rozczarowujące. Nieco ponad połowa pracowników jest zadowolona z oferty pracodawcy w stopniu dużym lub średnim, co czwarty pytany uważa, że w małym stopniu, a aż 17 proc. ocenia, że firma nie dba o ich rozwój w ogóle.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Szkolenia
Coraz większe zainteresowanie bronią. Gdzie można nauczyć się strzelać?
Szkolenia
Jesień pod znakiem aktywizacji uchodźców
Szkolenia
Urlop szkoleniowy – czym jest i komu przysługuje?