Mniej ćpają, częściej uciekają z lekcji

Coraz więcej uczniów wagaruje i pali papierosy. Szkoły mają za to mniejszy problem z narkotykami

Publikacja: 05.09.2008 02:25

Mniej ćpają, częściej uciekają z lekcji

Foto: Rzeczpospolita

Szkoły i samorządy zbyt słabo współpracują ze sobą w rozwiązywaniu problemów uczniów – wynika z ogłoszonego wczoraj raportu Najwyższej Izby Kontroli o przeciwdziałaniu patologii w szkołach.

Pracownicy Izby odwiedzili jedynie 55 placówek, m.in. szkoły, ośrodki wychowawcze dla młodzieży i urzędy gmin. Wśród uczniów i nauczycieli przeprowadzili ankiety na temat przemocy. Pytali o lata 2005 – 2007.– Coraz więcej uczniów wagaruje i pali papierosy – mówi Grzegorz Buczyński, dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK. – Za to maleją problemy z narkotykami i spożywaniem przez uczniów alkoholu.

NIK przytacza w raporcie badania prof. Krystyny Ostrowskiej z UW. O ich wynikach „Rz” pisała w grudniu 2007 r. Prof. Ostrowska porównała zachowania młodzieży z lat 1997, 2003 i 2007. Z jej badań wynika, że przemoc szkolna maleje. Jednak nadal dużym problemem jest agresja słowna wśród uczniów.

Wciąż najwięcej patologii jest w gimnazjach.

Jak stwierdził NIK, jedna trzecia skontrolowanych gmin nie prowadziła prawidłowo ewidencji spełniania obowiązku szkolnego, a w połowie skontrolowanych poradni psychologiczno-pedagogicznych przewlekano załatwianie zgłoszonych spraw. Stwierdzono też niegospodarność w ośrodkach wychowania i socjoterapii, bo jedna czwarta miejsc w nich pozostawała niewykorzystana.

Wczoraj NIK przedstawił też wyniki kontroli funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli. Oceniono, że wprowadzona w 2000 r. konieczność zdobywania kolejnych stopni awansu sprawiła, że nauczyciele podnieśli swoje umiejętności. Ci z najwyższymi kwalifikacjami stanowią największą grupę (na 589 tys. aż ok. 460 tys. to dyplomowani i mianowani).

NIK wytknął jednak, że awans jest systemem zamkniętym. Po osiągnięciu najwyższego stopnia nauczyciela dyplomowanego pedagodzy tracą motywację do dalszego doskonalenia umiejętności.

– Nie zawsze kwalifikacje zawodowe nauczycieli przekładają się na wyniki uczniów – stwierdził Buczyński. – Zaobserwowaliśmy, że w małej szkole, gdzie wszyscy nauczyciele byli wysoko wykwalifikowani, wyniki egzaminów uczniów były słabsze niż w tam, gdzie pracowali nauczyciele ze średnimi kwalifikacjami.

Sami nauczyciele krytycznie oceniali przydatność kursów, potrzebnych, by awansować.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?