Reklama

Czy każdy zatrudniony w samorządzie jest pracownikiem samorządowym?

Obowiązkiem pracodawcy samorządowego jest ustalenie, które przepisy określają wzajemne prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Może okazać się, że w przypadku jednego pracodawcy status prawny pracowników jest zróżnicowany.

Publikacja: 23.09.2025 05:20

Czy każdy zatrudniony w samorządzie jest pracownikiem samorządowym?

Czy każdy zatrudniony w samorządzie jest pracownikiem samorządowym?

Foto: Adobe Stock

Nazwanie kogoś pracownikiem samorządowym, słusznie nasuwa skojarzenie z samorządem terytorialnym, a więc obok administracji państwowej, sferą związaną z szeroko rozumianym wykonywaniem zadań o charakterze publicznym, zarówno tych władczych, jak i zmierzających do zaspokojenia potrzeb społecznych. Konstytucyjną zasadą jest uczestniczenie samorządu terytorialnego w sprawowaniu władzy publicznej (art. 16 Konstytucji RP). Samorząd terytorialny, na każdym szczeblu, musi więc dysponować zasobem pracy, niezbędnej do wykonywania powierzonych zadań. Obejmuje on niezwykle zróżnicowaną grupę zawodową, zatrudnioną w podmiotach o różnorodnej strukturze organizacyjnej i prawnej, której status prawny został uregulowany w niejednolity sposób.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r. Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Teresa Siudem: Nie trzeba czekać na kryzys, żeby wdrażać zmiany w administracji
Administracja
Innowacyjność w sektorze publicznym
Administracja
Czy sprzedaż zdemontowanych elementów mostu podlega VAT?
Administracja
W jakiej formie zawiadomić rodziców o likwidacji przedszkola?
Administracja
Nie dokonuje się zaległych wpłat do PPK
Reklama
Reklama
Reklama