Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA
Biorąc pod uwagę naprawdę świetne wyniki polskich czwartoklasistów w zakresie nauki matematyki i nauk przyrodniczych, stwierdzić możemy, że wyniki badań umiejętności dorosłych z rozumienia czytanego tekstu i radzenia sobie w rozwiązywaniu problemów budzą zrozumiały niepokój.
Czytaj więcej
W TIMSS 2023 wzięli udział uczniowie, rodzice, nauczyciele i dyrektorzy z niemal 60 krajów i regionów. Polscy uczniowie wypadli bardzo dobrze z matematyki i nauk przyrodniczych - niemniej, ich poczucie przynależności do szkolnych społeczności jest najmniejsze wśród badanych krajów.
Instytut badań Edukacyjnych przedstawił raport z Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC, które przeprowadziło OECD w 31 krajach. W badaniu, przeprowadzonym w latach 2022-2023, zmierzono trzy kluczowe umiejętności: rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne i rozwiązywanie problemów. Spośród 9804 osób wylosowanych do próby w Polsce badanie zostało przeprowadzone z 5013 osobami w wieku 16–65 lat.
PIAAC, czyli Międzynarodowe Badanie Umiejętności Dorosłych. Wyraźne spadki
Najlepiej w badaniu wypadły kraje skandynawskie i Japonia. Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych wynikach, obok Włoch, Portugalii, Litwy i Chile.